Bibeholde 70'er gulvvarme ved renovering af 1.sal

Jeg skal renovere badeværelse på 1. sal i mit hus fra 1975. I den forbindelse overvejer jeg, om ikke jeg bør bryde den gamle gulvvarme op (pga. alderen) og lægge nye rør ned? Er der nogen af jer der har erfaring med det?

Hvis jeg bryder op kan jeg jo i samme forbindelse flytte rundt på afløb til bad (nyt aflang rist langs væggen) og toilet (gøres væghængt) så der vil det være en fordel.

Men jeg har ikke overblik over hvor omfattende en proces det er at gå i gang med..?

- Esben

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bryde op er altid en større omgang, men når det er så gammelt, ville jeg tage det hele med det samme. Med den alder, er det nok kobberrør i gulvet, så de vil også være gode at få skiftet

 

Det er ikke gulvvarme , men varme i gulvet , så det føles behageligt at gå på med bare fødder , gulvvarme er et nyt begreb , hvor man lægger varmeslanger osv ned i gulvet som eneste varmekilde . fordele og ulemper kan diskuteres......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er ikke gulvvarme , men varme i gulvet.
Og hvad er nu lige forskellen calle captiosus. Begge dele varmer fusserne, men der kan være forskel i reguleringen af temperaturen.

fase
karl smart skrev den 06-06-2021 12:26:41

Det er ikke gulvvarme , men varme i gulvet , så det føles behageligt at gå på med bare fødder , gulvvarme er et nyt begreb , hvor man lægger varmeslanger osv ned i gulvet som eneste varmekilde . fordele og ulemper kan diskuteres......

??


 

Varme i gulvet i 1970erne var kun til at varme fusserne , selve rumopvarmningen kom fra en væg placeret radiator , jeg har lavet masser af sådanne varme i gulvet , da det letteste var et elvarme kabel nedstøbt i  gulvet , styret af en nedstøbt termostatføler . Typisk brugt i parcel typehuse .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Det er en af Calle captiosus (google translate: smarte ruter ) kæpheste, den med varme i gulvet / gulvvarme. For os andre knap så kloge mennesker er det det samme.
Til trådstarter:
Jeg ville nok gå hele vejen nu du også ønsker at flytte lidt om på nogen ting. Men det er et noget større projekt end blot at shine det op med noget maling hvis det er det der er alternativet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Først  Calle captiosus er ikke mit navn , men det er latin for karl smart , jeg syntes at det er mest fair at kalde en spade for en spade , det er ca 50 år siden at varme i gulvet , især i toilet/badeværelser , var det store salgsargument  i typehus reklamer/ annoncer , men det må ikke forveksles med nutidens meget avanceret gulvvarme systemmer med 300 mm isolering mod jorden , varme i gulvet og gulvvarme , er stadig 2 forskellige ting  , at bilde folk ind at de har gulvvarme fordi der blev lavet varme i gulvet for mere end 50 år siden er i min optik ikke rigtig .
En af mine mange kæpheste er at oplyse folk , og ikke putte blår i deres øjne .
Forsat god søndag , venlig hilsen S.H.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Og din optik er altid den rigtige? Det er ikke til hjælp på nogen som helst måde og fuldstændig ligegyldigt for trådstarter (og sikkert også alle os andre)

 


Nuvel, gulvvarme eller varme i gulvet - Karl Smart har nu ret: der sidder netop en radiator på væggen. Det besvarer måske et følgespørgsmål: Kan jeg mon sløjfe den radiator, hvis jeg fornyer varmen i gulvet?

Har i nogen bud på en fremgangsmåde til at bryde gulvet op? Slukke for fjernvarmen/sløjfe gulv-strengen af og så ellers gå amok med trykluftbor?
Du kan sløjfe radiator, hvis der er eller kan blive plads til lidt isolering nedenunder gulvet. 
Hvis du bare slår dig løs med stor borehammer så ender du nok med " en meget hurtig flytning ned til stueetage " og måske en tur med ambulance på krankenhaus. 
Det skal undersøge nøje hvad etage adskillelse består af.
Det kan være leca færdig støbte elementer, Det kan være Bauma dæk som er støbt på stedet, Det kan være regulær beton fundament som er støbt på stedet.
Og kan gulvafløb ses nedenunder, eventuelt over et loft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også