Rust på studser på forgaffel

Der er rust på studserne. Jeg bruger allerede lejefedt på dem og har udskiftet bremsegreb, wire og yderkabel. Alligevel er min v-bremse ikke helt glat når jeg trykker grebet i. Kan det være rusten som skaber friktion på trods af at jeg smører det ind i fedt?

Skal det poleres væk eller kan det sprayes væk med hammerite direkte?

gaflen er sort og jeg regner med at det er stål. Det er en alm city bike.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er du skriver om. Hvad er det for studser? kan du ikke uploade noget billedmateriale.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du har brugt det forkerte smøremiddel. I stedet for fedt skal du bruge olie eller molykote.

fase
Når bremser er løsnet skal de naturligvis gå fri af fælgen, så den ikke kører imod selv om den måske ekser en smule. Der skal helst bruges olie det pågældende sted, men det vigtigste er at det er justeret korrekt op. Når hjuler er monteret kan det sidde en smule til den ene eller anden side, og derfor skal bremser altid efterjusteres. Der kan være flere typer men den jeg kender bedst indeholder en lille knop som kan drejes når bremsens fastspænding er løsnet. Så skubbes hele bremsen til den ene eller anden side. Efter justering skal det kontrolleres at der nok frigang i bremsehåndtag til at der kan bremses ordentlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 06-06-2021 15:31:27

Du har brugt det forkerte smøremiddel. I stedet for fedt skal du bruge olie eller molykote.

 Parktool fra USA siger lejefedt. det har jeg set i deres videoer på youtube.

Annonce
ev elmand skrev den 06-06-2021 16:06:34

Når bremser er løsnet skal de naturligvis gå fri af fælgen, så den ikke kører imod selv om den måske ekser en smule. Der skal helst bruges olie det pågældende sted, men det vigtigste er at det er justeret korrekt op. Når hjuler er monteret kan det sidde en smule til den ene eller anden side, og derfor skal bremser altid efterjusteres. Der kan være flere typer men den jeg kender bedst indeholder en lille knop som kan drejes når bremsens fastspænding er løsnet. Så skubbes hele bremsen til den ene eller anden side. Efter justering skal det kontrolleres at der nok frigang i bremsehåndtag til at der kan bremses ordentlig. 

 Tak for beskeden men jeg har ordnet alt det der... Det hele er justeret men der er noget friktion når jeg "engager" bremsegrebet.


I og med at studsen er et pivot punkt for bremsearmen, mistænker jeg at det er det sted balladen kommer fra.

Bremsearmene er forresten også nye dvs alt det mekaniske som bevæger sig når man engager bremsegrebet er nyt...
Den hurtige hingst skrev den 06-06-2021 21:19:18

 Tak for beskeden men jeg har ordnet alt det der... Det hele er justeret men der er noget friktion når jeg "engager" bremsegrebet.


I og med at studsen er et pivot punkt for bremsearmen, mistænker jeg at det er det sted balladen kommer fra.

Bremsearmene er forresten også nye dvs alt det mekaniske som bevæger sig når man engager bremsegrebet er nyt...

 Og når jeg mener at grebet skal hives så det går glat vil sige at en 5-årig knægt skal kunne trykke den i... Så lidt kraft og uden noget besvær overhovedet.

Den hurtige hingst skrev den 06-06-2021 21:15:24

 Parktool fra USA siger lejefedt. det har jeg set i deres videoer på youtube.

 Fabrin, han gør det her i 1:18


https://www.youtube.com/watch?v=XMa9UqY9obk
Det er ret enkelt at identificere hvor problemet ligger.

Du afmonterer kablet fra bremsen, og løsner returfjedrene fra hver side, så bremsen går løst frem og tilbage ved håndkraft.
Roterer den fint på  begge sider af hjulet, ved du at det ikke er her problemet ligger.

Med bremsekablet afmonteret, kan du nu manuelt hive i bremsewiren og bremsegrebet, for at fornemme om wire glider frit.
Det er ofte her problemet ligger, og er kablet først rustent, skal det skiftes, det nytter ikke at begynde at smøre.

Du skifter både yder og inderkabel, og kan med fordel vælge en teflonbelagt version.
Det bruger jeg selv, og de går super godt.
Jeg plejer at give wiren lidt tyndt teflon olie, før jeg monterer den første gang.

Det virker i rigtig mange år.

Link og ​Link ​​​

Elektronikteknikeren
Den hurtige hingst skrev den 06-06-2021 21:15:24

 Parktool fra USA siger lejefedt. det har jeg set i deres videoer på youtube.

 Det var min absolutte opfattelse, at det drejer sig om at bremsekablet går trægt i yderkablet. Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde. Ellers er det rigtigt at smøre med fedt. Følg Gregerens anvisning, så skal det nok virke.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis