Renovering af skur i skel

Hej alle.
Jeg har et gammelt murstensskur som står lige op af skel. Jeg vil gerne renovere det ved at rive så mange vægge ned som muligt og bygge nye trævægge som jeg også vil isolere så jeg kan få noget varme derind. Jeg får at vide at der er mulighed for fugt hvis jeg beholder en murstensvæg og laver resten til træ. Kunne man ikke beholde den væg og isolere den på indersiden? Eller er det bare noget skidt at kombinere de to?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis mursten og fuger er gode så giver det ingen problemer.
Er den tør nu så øger det ikke fugtighed at de andre vægge er af træ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du også efterisolerer din murstens væg, så er problemet jo væk.
Hvis du er i tvivl om fugt, så kan du skyde mur-pap ind i den nederste fuge over fundamentet, så kan fugten ikke komme nedefra.

 

Det er denne konstruktion du skal lave.

Brian NB skrev: Kunne man ikke beholde den væg og isolere den på indersiden Så er den væg jo ikke 
 koldere end trævægge.
 Steensen: Det er meget svært at få tagpap strimmel ned under en eksisterende murstens væg. Uanset hvilken regering vi har haft så er tyngde loven ikke blevet revideret de sidste mange år.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 04-06-2021 22:25:31

Brian NB skrev: Kunne man ikke beholde den væg og isolere den på indersiden Så er den væg jo ikke
 koldere end trævægge.
 Steensen: Det er meget svært at få tagpap strimmel ned under en eksisterende murstens væg. Uanset hvilken regering vi har haft så er tyngde loven ikke blevet revideret de sidste mange år.   

 Ikke destomindre, så har det lykkedes for mureren at gøre det i mit hus fra 1904, at kratte ca. 1 m fuge ud ad gangen, skubbe mur-pap ind, og så fuge efter. Samme princip som med understøbning, lidt ad gangen, så kan det lade sig gøre.


 

Mange tak for svar. Det bliver det jeg går med.. Vi er enige i at normalt hvis man bare lader en væg stå af original byggeri så er det renovering og ikke nybyggeri ikke også?
Jeg forstår ikke dit synspunkt, at murstenen skulle være koldere end træet. hvis jeg går ud i min garage og, med min lasertemperaturmåler  måler på overfladerne så er der pt:  13gr på legastenvæggene, 12gr på alle træoverflader også den isolerede port af træ.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Husk at trækonstruktionen ikke må stå direkte op af muren. Der skal være 5 cm luft. Gerne adskilt af en vindspærrre. Nogle af studsfugerne for neden skal kradses ud, så ventilation sikres.
Og som Steensen siger, så skal der pap under mursten som lægges lodret op mellem vindplade og træskelet.
Nu udfører du det i omvendt rækkefølge end normalt, så man skal finde en smart måde at montere det på.
kovas skrev den 05-06-2021 08:02:44

Jeg forstår ikke dit synspunkt, at murstenen skulle være koldere end træet. hvis jeg går ud i min garage og, med min lasertemperaturmåler  måler på overfladerne så er der pt:  13gr på legastenvæggene, 12gr på alle træoverflader også den isolerede port af træ.

 Hej kuvas.

Det er bare noget jeg har hørt fra en tømrer der interesserer sig for fugt mv. Den murstensvæg der allerede er uden isolering. Så den vil være koldere end en 200mm isoleret trævæg
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis