Polsøger lyser op i alle tre huller på kabler!!!

Jeg er ved at opsætte nyindkøbt hi-fi-udstyr. I den forbindelse tjekker jeg som altid, om kablerne vender rigtigt i stikkontakterne - både den på væggen og de 6 styks i strømskinnen. Jeg benytter kabler med C15 og en enkelt med C19.
Det plejer at være pærenemt med en polsøger: hold de tre huller op foran dig, så de ligner en glad mund, så skal fasen lyse op i venstre side. Men i dag lyser polsøgeren op i alle tre huller - både i fase, i nul og i jord!!! Og der er ingen nævneværdig forskel i lysmængden i polsøgerens glimlampe. Hvad fa'en sker der??? Har aldrig oplevet det tidligere i mine netstrømskabler. Nul-lederen kan jo ofte godt finde på at lyse svagt i en polsøger, men nu er der som sagt fuld knald på glimlampen i polsøgeren i både fase og nul og jord???? Hvad er der galt?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Induktionsspænding.... 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis det af en eller anden grund er meget nødvendigt at fasen er placeret som normalt til venstre i stikkontakten, så prøv med polsøgeren i det venstre hul i stikkontakten og placer den frie hånd på en radiator f.eks. det kan få polsøgeren til at lyse lidt kraftigere op. Du hat nu fundet fasen. Måleinstrument og spændingstester fortæller, hvor stor spændingen er.

fase
Hvis man måler mellem jord og fase viser det spændingen. Mellem jord og 0 er spændingen 0 Det er i hvert fald sådan jeg finder fasen hvis det er vigtigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 04-06-2021 13:37:41

Hvis man måler mellem jord og fase viser det spændingen. Mellem jord og 0 er spændingen 0 Det er i hvert fald sådan jeg finder fasen hvis det er vigtigt.

Og hvis du måler mellem fase og jord bør spændingen også være 230V ligesom, hvis der måles mellem fase og nul.


fase
Annonce
Jeg tror ikke det er induktionssopænding. Har fået testet alle installationer i huset for fire år siden og har ingen gnavere på loftet eller borebiller i væggene :o), så isoleringerne bure være intakte overalt + korrekt monterede ledere i indbygningsdåserne i væggene. Jeg tænker bare...det er da ikke normalt at en kapasitiv overførsel/kapasitiv spænding i afbrudte ledere/ikke strømførende ledere virkelig kan få glimlampen til at lyse lige så meget op som fasen?! Lidt lys i polsøgeren, nuvel, men fuldt knald på glimlampen i jord og nul? Spøjst.  Jeg tror, jeg må have købt en spændingsmåler for en sikkerheds skyld.
At der induceres en spænding fra en leder til en anden har intet at gøre med, om der har været gnaverangreb eller eller ej. Det er ren fysik. Din polsøger lyser ved en så lille strøm, at den kan lyse ved den inducerede spænding, som forekommer, når to ledere ligger ved siden af hinanden i et kabel eller rør.
En spændingsmåler/voltmeter vil kunne vise spændingsforskellen mellem to ledere, men ikke hvilken af dem, der er fase eller nul. Hvis stikkontakten er korrekt monteret er fasen monteret i venstre side set forfra.
Hvis du vil måle med et voltmeter for at finde fasen, skal du måle mellem fase og jord, hvor du så bør måle omkring 230V

fase
Jeg er nysgerrig på hvorfor det er vigtigt for dig at fasen kommer ud af den rigtige side på din stikkontakt ?

Mig bekendt er det da egentlig uden betydning da vi har vekselstrøm, eller ?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 11-06-2021 15:30:19

Jeg er nysgerrig på hvorfor det er vigtigt for dig at fasen kommer ud af den rigtige side på din stikkontakt ?

Mig bekendt er det da egentlig uden betydning da vi har vekselstrøm, eller ?

På nogle high end forstærkere er det vigtigt hvor fasen og nullen er tilkoblet.
Det skyldes at det indbyggede netfilter giver en lille strøm ud på stel, som igen vil give udslag i brom eller andre forstyrrelser, specielt i forbindelse med grammofoner, hvor signalet er meget svagt, og dermed let bliver forstyrret.

Alle har måske prøvet det at en mobiltelefons signal kan ødelægge/forstyrre signalet og der kommer nogle hørbare "dyt-dyttelyt" i højttalerne. Det kan også ske ved start/stop af feks køl/frys.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jens J. skrev den 11-06-2021 15:30:19

Jeg er nysgerrig på hvorfor det er vigtigt for dig at fasen kommer ud af den rigtige side på din stikkontakt ?

Mig bekendt er det da egentlig uden betydning da vi har vekselstrøm, eller ?

 Som PinkHenrik ganske rigtigt pointerer kan ledninger, som er vendt forkert i forhold til fasen i vægkontakten give forringet lydkvalitet, men faktisk vil man som regel også kunne opleve forbedring af kontrast og farvegengivelse på TV (har selv erfaret det på LED- og OLED-skærme) his man sørger for at vende forlængerkablerne ml. væg og apparat fasekorrekt. Og jeg har selv oplevet en markant lydforbedring på hifi-udstyr ved blot at vende nestrømskablerne fasekorrekt. Iøvrigt er det usandsynligt sjældendt, at en husstand har præcis 230 V~/50 Hz ud af væggen. Jeg har derfor sat et apparatus ml. min vægkontakt og alt mit AV-udstyr, som sikrer udstyret ganske præcist 230 V~/50Hz indenfor et meget lille tolerancespænd. Det har givet både billede og især lyd en yderligere, voldsom forbedring. Forskellen er faktisk kolossal, som dag og nat.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis