Sommerhus fra 1972 - Er det blød masonit?

Tak for medlemsskab :-)

Jeg har lige købt et sommerhus fra 1972 som jeg ville i standsætte. Ikke en større renovering. Havde kun tænkt mig  at shinne det op med en lettere overfladisk upgradering. Da jeg pillede det gamle tapet af i køkkenet opdagede jeg sådan nogle masonit plader under (tror jeg). Borede et lille hul for at se hvad det var - se billede.

forsøgte at trykke en tegnestift i hvilket ikke lykkes. Så de er ret hårde.

Betyder det så at de er OK ift brandrisiko?

Jeg mindes at have læst at det kun er blød masonit der er ulovlig og farligt. Er det korrekt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ligner spånplade
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Synes nu mere det ligner hårde masonitplader

Med venlig hilsen

Anders

Boliua har en artikel om cellotex, eller bløde træfiberplader.
En af kendetegnene er at de er bløde, der står angivet at du forholdsvis let vil kunne trykke en skruetrækker gennem pladerne. Det lyder ikke sådan jf. Dit tegnestiftsforsøg?🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det ligner hård masonitplader, MDF plader. Hvis du ikke kan trykke en tegnestift i pladen, er det ikke cellotex.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
OK så tænker jeg at jeg lader dem sidde og så bare spartler oven på. De sidder i hele huset. Ville være ked af hvis jeg skulle pille dem ned.

Tak for svar

Line
Du skal lige være OBS på om de har suget fugt, mdf deler de dårlige egenskaber fra masonit, de er blot hårde i stedet, men de kan suge fugt og brænde.
Hvis der er tørt over alt, kunne du overveje at skrue et enkelt lag gips udenpå, for brandbeskyttelse. Så har du også en fin flade at malerbehandle på, og væggen bliver skruefast uden diverse ankre. 

Elektronikteknikeren
De 2 stykker jeg fik fri fra væggen virkede tørre. Prøvede også at tænde ild til dem uden held. Kan man evt “bare” sætte ny forskalling på og så rustik / beklædning oven på i stedet for gips? Der er ikke de der dampspærre inden under masonitpladerne.

Nogen der har prøvet det?

Line
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også