Brønddæksel midt i betongulv

Hej,

I projekteringsfasen af en ny garage har jeg ‘fundet’ dette brønddæksel midt i den nuværende carport/den kommende garage. Hvordan forholder jeg mig her når jeg gerne vil have isoleret og støbt gulv?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
enten støber du bare dækslet med og lader brønden være
ellers skal alle rørene føres ud og en ny brønd udenfor
Det kan jo give udfordringer hvis det stopper på et tidspunkt, hvis du støber det efter.
Skulle du være uheldig at få rotter vil de elske sådan en fint "værelse"

Er det regnvand, eller spildevand ?
Og er alle tilløbene i brug ?
Udover bundløbet ser det ud til der er 3 andre tilløb.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal nok ikke sløjfe den brønd. Hvis gulvet slutter højere, må du sætte en forhøjningsring på. Kan du få plads til det, vil jeg stærkt anbefale et letvægtsdæksel i noget kunststof, der ikke tærer fast. Det kan du få som lugtfrit uden huller. Den odour, der kommer fra den slags indretninger, kan man almindeligvis gerne undvære. Sådan et dæksel fik jeg monteret på en brønd, der står midt i terrassen. Det var en god investering.

Med venlig hilsen
ktm

 

At støbe henover brønden, så den er gemt af vejen, er ikke det bedste råd, der er givet. Enten skal rørene føres til en ny brønd udenfor eller brønden føres op i niveau med det ny gulv. 

fase
Annonce
Alle 3 tilløb er i brug, tror jeg, 2 af dem henholdsvis afløb fra tagrende i hver side af huset og den 3. fra carporten, som bliver til garage.

Mange tak for råd, jeg støber op til og forhøjer evt. hvis ikke niveau kommer til at passe.
Hvis det kun er regnvand der er i brønden, kan du sagtens føre dækslet op, er det spildevand også vil jeg ikke anbefale det.
Et det både regn og spildevand, ville jeg undersøge hos dit forsyningsselskab om der er planer om separat kloakering, for det vil være noget bøvl at skille det ad efterfølgende.

Er der spildevand i bundløbet, så bank fri og sæt et rør i, regnvandet kan du så føre ud i en brønd, og tilsluttet kloakken.
(Når du har sat rør i bundløbet, kan du fylde brønden op til under regnvandsledningerne, og støbe en bund og banketter, og føre et nyt afgangsrør ud)

Vi prøver igen, i morgen --
Og den nemmeste måde at finde ud af det er at trække ud i toilettet og se om vandet løber den vej?
SigurtJ skrev den 03-06-2021 17:40:14

Og den nemmeste måde at finde ud af det er at trække ud i toilettet og se om vandet løber den vej?

 Ja. 


Og håndvask i køkkenet. En ting ad gangen. 

Mvh. Christian M
 

hvis der er spildevand i udover tagvand , så få det hele ført ud og sepereret samtidigt
for så er den brønd ulovligt lavet som den er
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis