Varmepumpe kabler/rør skal i jorden ved skel

Hej med jer,

Første post - bær over med mig :-)

Vi skal have en varmepumpe. Den skal stå 30 meter væk fra huset op ad et anneks. Vi har et bud fra en leverandør som siger ok til afstanden.

Udfordringen er at der skal graves en rende 30meter * 20cm * 100cm og den kommer til at ligge nærmest i skel.

Må man det?

Jeg overvejer i øvrigt at spare en masse ved at leje en minigraver og gøre det selv. Tænker 1 dag, måske 2 dages arbejde?

vh
Jesper
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan aldrig betale sig at leje en , hvis du ikke er rutineret med den
folk der er vant til at bruge den tager det et par timer max 3
Jeg har ikke hørt ham endnu - men det vil jeg helt klart gøre. Ikke andre muligheder med mindre jeg brækker min terasse (støbt med toppede brosten).

Godt tip mht forsikringen.

Tusind tak, Je_ns
Pas på med støj niveau når du placerer udedelen tæt på skel. Der er ret mange naboklager over det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De nedgravede rør vil formentlig gå ind under jordvarmebekendtgørelsen:

Stk. 6. Varmeslanger i et horisontalt anlæg skal ligge mindst 0,6 m fra skel, medmindre der foreligger en skriftlig tilladelse fra naboejendommens ejer.

Der kan måske også blive tale om en Tinglysning.

Har du overvejet at få skudt rør/slanger ind under terrassen?

Du kan ikke forvente at Leverandøren siger 100% fra med de 30 meter slange, i så fald kan Leverandøre måske miste given Tilbud/Ordre. Vær opmærksom på at given Leverandør, på ingen måder, er uvildig.

På lang sigt er 30 meter slange nok ikke optimalt.
Personligt ville jeg ikke vælge 30 meter slange.
Er ligeledes glad for at jeg ikke hoppede på luft vand løsningen.

Annonce
Jeg går ud fra at vi taler om luft/luft varmepunpe , det bedste er en ryg til ryg placerering , normal højeste afstand mellem ude og indedel er ca 7 m , og absolut max er ca 20 m og her skal der efterfyldes med kølemiddel , og virkingsgraden vil være  noget lavere ,.og monterings udgiften vil være væsenligt højere , alene det at suge vacum i en 20 m dobbelt slange vil nok tage sin tid .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
GSH skrev den 04-06-2021 09:59:14

De nedgravede rør vil formentlig gå ind under jordvarmebekendtgørelsen:

Stk. 6. Varmeslanger i et horisontalt anlæg skal ligge mindst 0,6 m fra skel, medmindre der foreligger en skriftlig tilladelse fra naboejendommens ejer.

Der kan måske også blive tale om en Tinglysning.

Har du overvejet at få skudt rør/slanger ind under terrassen?

Du kan ikke forvente at Leverandøren siger 100% fra med de 30 meter slange, i så fald kan Leverandøre måske miste given Tilbud/Ordre. Vær opmærksom på at given Leverandør, på ingen måder, er uvildig.

På lang sigt er 30 meter slange nok ikke optimalt.
Personligt ville jeg ikke vælge 30 meter slange.
Er ligeledes glad for at jeg ikke hoppede på luft vand løsningen.

 Tusind tak for input.

Det er varmluft til vand (gulvvarme og radiatorer). Er det ikke fornuftigt nok?
Hvad mener du med på lang sigt?

I tilbuddet er der beskrevet en 9KW Panasonic monoblock luft til vand varmepumpe.

Hvad er årsagen til at du har valgt Luft/vand, f.eks. i forhold til vand/vand?
Om dit valg på luft/vand er fornuftig nok, kan jeg slet ikke vurderer ud fra dine oplysninger og situation.
30 meter slange vil, alt andet lige, på lang sigt koste energitab i slangerne, samt merudgift til pumpning.

Hvad for type væske er der i slangerne?

Given væske, givent sted, kan også give problem med kommunal tilladelse.
Formoder at Leverandøren har givet info vedr. ned gravning af slangerne, i så fald ikke, alt andet lige = utroværdig Leverandør.
Jegville researche lidt mere i tab af vorkningsgrad. 30 meteret meget, selv toilet oliefyr.
> selv toilet oliefyr.

Hvad mener du ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis