Vand til luft varmepumpe

Jeg har kigget lidt på nettet, for at se om der findes vand til luft varmepumper. Det gør der tilsyneladende ikke, eller er der nogen af jer tilsammen næsten alvidende, der ved hvor jeg skal kigge?

Jeg kan alt - når det lykkes.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis en sådan varmepumpe findes, er det vel bare at forbinde den til en kaloriefere.

Med venlig hilsen
ktm

 

En Kaloriefere er det du søger, den bruger det varme vand til at varme luften op, og kan køre med dit central varme vand.

Hvis det er til at køle en vand-kreds ned, og få spild varmen ind i huset, er det en anden sag.

 

Jeg skal lige præcisere: Huset opvarmes pt med el og elradiatorer (samt elvandvarmer). Jeg vil gerne undgå en udedel, der potentielt kan genere nogen naboer, så derfor jordvarme. En af mulighederne er at lave det som luftvarme (ventilationsanlæg), men at installere centralvarme er (endnu) ikke udelukket. Det afhænger meget af priserne, men også om jeg kan gøre det ene eller andet på en hensigtsmæssig måde.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Umiddelbart som jeg læser det kan du godt lave det med radiatorer i hele huset. Men få det dimensioneret rigtigt fra start med STORE radiatorer og stor gennemstrømning af varme til dem.

Jeg tror stadigvæk på at det år hvor vi igen får en Fimbulvinter vil langt de fleste Luft/vand varmepumper knokle sig næsten ihjel.

Jordvarme (veldimensioneret) vil derimod klare det meget bedre Da brinetemperaturen er en meget bedre energibærer end luft.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Når du nu er igang med at etablere en ny gunstig energikilde, så har du 3 muligheder i mine øjne, under antagelse af du ikke har adgang til Fjernvarme, der uden tvivl er den mest optimale:

  1. Hvis du har adgang til naturgas, gasfyr med ny vandbåren centralvarme.
  2. Lave jordvarme med nyt vandbåret centralvarme (vand/vand varmepumpe)
  3. Pillefyr med ny vandbåret centralvarme
Hvis du har en 1-plans villa med adgang til loftrum eller krybekælder/kælder, så er det relativt enkelt at etablere et nyt 2-strengs system på loftet/i kælderen, og så ned igennem loftet/op gennem gulvet til radiatorer.

Den billigste "nu og her" løsning, er at installerer 1-2 luft/luft varmepumper, med dertil hørende ude del og støj gener til følge.

 

Steensen skrev den 07-06-2021 16:44:16

Når du nu er igang med at etablere en ny gunstig energikilde, så har du 3 muligheder i mine øjne, under antagelse af du ikke har adgang til Fjernvarme, der uden tvivl er den mest optimale:

  1. Hvis du har adgang til naturgas, gasfyr med ny vandbåren centralvarme.
  2. Lave jordvarme med nyt vandbåret centralvarme (vand/vand varmepumpe)
  3. Pillefyr med ny vandbåret centralvarme
Hvis du har en 1-plans villa med adgang til loftrum eller krybekælder/kælder, så er det relativt enkelt at etablere et nyt 2-strengs system på loftet/i kælderen, og så ned igennem loftet/op gennem gulvet til radiatorer.

Den billigste "nu og her" løsning, er at installerer 1-2 luft/luft varmepumper, med dertil hørende ude del og støj gener til følge.

Pillefyr gider jeg ikke rode med, det har jeg nu  haft i 15+ år plus på jobbet. Opvarmning med fjernvarmen i området koster det samme som opvarmning med nuværende elradistorer, så at lægge en investering i et centralvarmeanlæg og tilslutning oveni holder ikke. Der er ikke naturgas. Så alt i alt er det elvarme. Udfordringen er, at varmeudgiften pt er anslået til kr 12.000 i energimærket (tidligere ejer kan dokumentere udgiften til det samme), så måske skal jeg bare glemme det og bruge penge på noget andet sjovt.




.




Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis