Murerarbejde dørhul

Hejsa

Jeg skal til at montere en dobbelt terassedør, hvor der i dag er et vindue. Jeg skal defor har fjernet ca. 1,5 kvm sten og lavet fortanding. Mit sprøgmål er, skal ydremuren have fat i indemuret og mures i forband i de 9 skifte eller hvordan er fremgang måden her? (Jeg har muret før, men ikke lavet fortanding som dette.)


Christian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yder- og indermur skal ikke have anden forbindelse end med de murbindere, der er i muren. Du murer den udvendige mur, så du kan sætte et stykke flamingo 10-20 mm mellem bagmur og det du murer. Flamingoen er der for ikke at lave en kuldebro.

fase
Husk at passe på dine sten. Ikke noget med at skære med vinkel sliber når du alligevel skal fortande. Du kan ikke få samme slags igen, så du er nødt til at rense dem. Måske skal der bruges noget for at rense mørtel rester af på nogle sider der skal være synlige. Efter god afskrabning kan man rense med LIP fliserens. 
Du skal naturligvis lave muren nederst med samme skiftegang som øverst. Altså :
3/4 - 1/1 - 1/1
1/2 - 1/2 - 1/2
3/4 - 1/2 - 1/1
1/2 - 1/2 - 1/2
og så gentages det.
Din indermur skal måske mures ud imod den 20 mm flamingo stykke. Men det komme lidt an på hvordan du laver lysningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, tak for svar. jeg et par 100 sten liggende i samme farve, så der skulle være lidt at øve sig på :-) IKKE vinkelsliber, så jeg skal i gang med murerhammeren?

Christian
Hammer og fladmejsel, da du alligevel skal hugge ud til mur mønstret. Du kan få brug for sten senere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Okay, bare lige så jeg forstå det korrekt. Murer i korrekt forband på facaden, flamingo bag ved og murer bagmur ud til flamingoen i forband?

Christian
Ja sådan kan det gøres.
Når man murer bagmuren ud imod ydermur ( flamingo strimmel ) i stedet for omvendt, så er det for at få flamingo strimlen dækket af det dørparti som der skal monteres.
Om du skal mure i forbandt indvendig kommer an på om det er facade mur. Skal det pudses op kan du nøjes med at mure nogle murstens stumper ind i hulmurs åbningen så flamingo fastholdes og du har en bund til at pudse væggen op imod.
Enkelte gange har man udfyldt hulmuren med flamingo kugler eller løse leca nødder. De kan finde på at løbe ud. Så dem skal du have styr på under nedbrydningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis