Lille træterasse til spa

Hej..
Jeg skal ha lavet en træterrasse her..
Jeg tænker den blir skruet fast i soklen under vinduet men er det nok med den ene side eller skal den skrues fast i plankeværkets sokkel? Og skal det være i stolpen eller mellemstykket?
Der skal stå et spabad som vejer 450kg plus 1000l vand.. planen er at grave 5-7cm ned så det øverste bløde lag er væk. Og så ligge 30x30 fliser og klodse op. Noget jeg skal være ekstra opmærksom på?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det går galt!
1. at ankre til hus og plankeværk er ikke nødvendigt. Med 1500 kg og personer i, render den ingen steder.
2. du skal fundere meget bedre! Minimum 20 cm stabilgrus under fliser og når du ikke bruger stolper i frostfri dybde som funda, må du regne med, det vil bevæge sig i frost.
Du skal ikke skure den fast i noget - du risikerer at din fastskruning trækkes og arbejder hvis terrassen letter et par mm af fx frost... så lad endelig være med det.. med spabadet på vejer den jo sikkert hurtigt et lille ton alligevel så den flyver ingen steder. og ellers grav 1 stolpe ned og støb den og fastskru den til din terrasse hvis du vil gå med livrem og seler.
hvis dit skellet/strøer er alm. 45x95 reglar, så bare læg dem med en afstand på 40cm max.. så holder det fint. det vigtige er især at du klodser dine strøer godt op - måske per 30-40cm også selvom det virker voldsomt.. men så ved du at den kan bære.

hvis du graver godt af og klodser op med nogle fliser med grus under på det bløde areal, måske 10-20cm grus som der foreslås - så ville jeg ikke være spor nervøs..

Tak for de gode råd… de blir fulgt til punkt og prikke… vi starter så småt på projektet nu.. hvordan vil I lave udebruser i hjørnet? Kan afløbet bruges eller skal man fjerne nogle fliser og grave et dybt hul, fylde med sten som en slags faskine..?

 

hvis faldet på fliserne er væk fra dit hus/skur sokkel- så tror jeg at jeg ville droppe alt om afløb og bare lade det forsvinde ligesom regn.. jeg antager det er til korte små bade og meget af vandet vil jo havne på terassebrædderne og løbe på brædderne.. huske derfor også at lave et lille fald væk huset/skuret på dine terassebrædder.. og ellers ville jeg måske fjerne fliserne i badeområdet og smide lidt små sten ovenpå gruset så dræner det hurtigt væk.
Jeg ville fjerne 1 m2 fliser, grav lidt jord væk og så fyld op med noget pænt grus/småsten som Mark nævner, så vandet kan løbe igennem hvor man står. Det bliver ikke til meget vand når man står der og den periode hvor man gør det, er jorden i forvejen tør og suger alt til sig.

 

Mht. din udebruser, spurgte du i går om udebruseren, hvor du fik at vide det er spildevand, så du må bruge nedløbsbrønden, hvis den er tilsluttet til kloarken, og ellers skal du have etableret en forbindelse fra din udebruser til kloark, da brusevand er kategoriseret som spildvand.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/239003/s/udebruser

Mht spaen, så ville jeg lave selve spaen på en sten terrasse, og så en træ-terrasse rundt om spaen som "platform" på punkt fundamenter.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis