Nulling I el-tavlen?

Der er trukket nye kabler og lavet ny el i stort set hele huset. Nu er jeg i gang med kælderen og fik hjælp af en nabo til at trække et kabel gennem væggen og montere I tavlen.
Han konstaterer, at der er lavet "nulling" og informerer mig om, at det må man ikke i området. Der SKAL være jordspyd.

Hvad er konsekvensen af det? Er sgu lidt trist over at have lavet nye installationer i hele hytten, og så er der potentielt blevet lavet en fejl der gør skidtet ulovligt. Specielt nu hvor alt alligevel var revet fra hinanden og der uden problemer kunne være trukket jord til et spyd, da gulve/vægge/lofter var smadret i forvejen.

Men da jeg intet ved om det, vil jeg lige høre her, hvad dethar af betydning. 
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
netop derfor der SKAL en elektriker til at lave det
havde du en aftale med en , havde du undgået det 
Ved at nullederen er lagt til jord, vil den første fasefejl til jord straks få en sikring til at springe eller et fejlstrømsrelæ vil koble elektriciteten fra. Summa summarum: med jordforbundet nulleder i et 3 x 400/230 V forsyningssystem, er der risiko for at få elektrisk stød med en spændingsforskel på 230 V til jord. Det skal en særlig tilladelse til fra forsyningsselskabet for at få lov til at udføre nulling. Og det gør de stort set aldrig da det ikke er så sikkert som en alm jordforbindelse. Nulling bliver primært brugt i industri, hvor der er andre krav der spiller ind.
Ret beset kan du nemt ændre dit system fra nulling til jordelektrode. Du har sikkert ført dine jordledninger frem til gruppetavlen. Du laver nu en jordelektrode, som du forbinder dine jordledninger til.
Nulling får du aldrig tilladelse til, fordi det kræver et nul sikkert net. Kun hvis man egen transformer kan det tillades.

fase
1. Det er mig, der har trukket kablerne ud fra elektrikeren vejledning, al montering er sket autoriseret.
2. Jeg forstår en brøkdel af hvad du skriver mfrost? Hvad betyder det I fordummet udgave? 😁
3. Hvordan mener du, at det skal kunne lade sig gøre? Hvordan virker en jordelektrode kontra jordspyd?
Har ikke mulighed for at lave jordspyd uden at rive de færdige vægge fra hinanden. Så er løsningen gangbar eller må jeg i dialog med ham om, hvad filan de har lavet? 
Der er ikke forskel på om man bruger jord eller nulling , nu i dag er stort set hele elnettet nulsikret , da man ikke mere  bruger luftledninger , men alligevel er det svært at få tilladelse til at bruge nulling .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Det er ikke noget krav at alle skille rum rives fra hinanden for at få et jordspyd forbundet til det hele. Der er givetvis ført jordleder med ud i installationen. Nu du er i gang i kælderen synes det at være ret ligetil at trække til jordspyd.
Jordspyd kan bankes ned igennem gulvet, eller udenfor i et bed eller andet. Det må du have elektriker til at se på. Endelig er der den mulighed at din "Kloge Åge" nabo ikke har set rigtig.
Du behøver ikke at kunne forstå mfrost hans forklaring. Det er kun de sidste 3 linjer der er nogenlunde rigtige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Karlsmart, det er ikke nok at forsyningen er lagt i jorden for at være nulsikkert.
En jordelektrode og et jordspyd er to ord for det samme.
Lad os lige få et billede af din gruppetavle, så vi kan se om kloge Åge har ret eller ej.
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis du har hele installationen skjult og nu skal til at have et stykke 1x6mm2 klistret op på væggen.

fase
Af nysgerrighed, er det et krav at jordspyddetsidder ifb med tavlen og ikke ved eks en udendørskontakt? 
Ved en udendørs kontakt er der ofte kun 1,5 mm2 ledning og det er ikke nok til en hoved-jord forbindelse. Men er det kun for denne kontakt er det ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spyddet må sidde hvor som helst der skal blot trækkes en min. 6 mm2 jordleder frem til din tavle, om spyddet siddet i drivhuset, midt i græsplænen, ved din sokkel er totalt ligegyldigt den skal blot overholde den gældende regelfor overgangsmodstand til jord, som er max 1666 ohm. Dette kan din elektriker udmåle for dig.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis