Kan jeg skifte fra en 1-polet afbryder til en 1-polet afbryder med stikkontakt?

Hej

Jeg er ved at prøve at skifte en ældre 1-polet afbryder knap, som ses i nedenstående billede til højre med en 1-polet afbryder med stikkontakt, som ses til venstre på billederne.

Da jeg prøvede at skifte dem første gang. Så tog jeg ledningerne fra den gamle afbryder og satte dem i de tilsvarende huler på den nye stikkontakt. Dette virkede ikke.

Derfor er mit spørgsmål om den nye enten kan være defekt eller om det slet ikke kan lade sig gøre at, skifte fra en 1-polet afbryder til en 1-polet afbryder med stikkontakt?

Jeg håber på at der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig med denne udfordring :)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den umulige opgave du er ude i. Afbryderen på din nye stikkontakt, kan ikke afbryde andet end stikkontakten selv. Vil du have stikkontakten på også, skal du have en dåse mere i væggen og en nul frem også, hvis ikke den er der.

 

Velkommen til.
Det du har gang i her, vidner om din manglende indsigt i strømmens grundbegreber.
Nå, til dit problem: Du har en afbryder med en fase (strømførende) og en tændledning der går til et lampeudtag, så du kan tænde og slukke lyset.
Det du ønsker er en stikkontakt under din afbryder (for du vil vel stadig tænde og slukke lyset).
For at et stikkontakt kan virke kræver den en fase og en nul. I dit tilfælde har du ikke en nul i afbryderen (da man ikke afbryder den), så den eneste løsning er at trække en nul ned til afbryderen.
Hvis ledningerne ligger i rør, er det en nem opgave at finde lampeudtaget og trække en nul. Er det kabler der ligger løst i en gipsvæg kræver det både held og snilde at trække et nyt kabel uden at ødelægge væggen.  

Det næste er at du skal have dåser i væggen før det hele bliver rigtigt....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Enig med Henrik..
Der er dog forfradåse, grå.. måske Kennig?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis