Hæve liguster nu under vækst

Hej kan jeg hive omkring 20 liguster op fra jorden nu under vækst, hælde Ca 20 cm nyt jord i og plante den med det samme da de står for lavt,den er plantet i oktober mener jeg. Altså hæve planterne da de står for lavt
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det ikke er længere tid siden de er plantet, er der gode chancer for det lykkes.
Husk at vande dem grundigt det næste stykke tid, hvis sommeren forsætter med tørvejr.
Du kunne jo også lade planterne stå, og fylde jord omkring for at hæve terrænet, den løsning ville jeg vælge, medmindre det drejer sig om meget opfyldning, det er min erfaring at liguster ikke har problemer med at man dækker jord ind omkring dem.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar🙂jeg har støbt en kant flise rundt om min have, og da jeg har en meget ujævn grund og fliserne er støbt i samme højde, så står Ca 20 af mine hæk planter Ca 20 cm under kantflisen hvor der så kommer flis i,vil det være bedre at fylde det stykke op med flis, frem for at grave dem op, og lade den være lidt længere tid om at komme op i samme højde som resten af hækken? 
Du kan som Jens skriver fint fylde jord op omkring liguster, ja helt op omkring toppen hvis du vil, for de skal nok skyde i vejret. Ved at plante dem om sætter du ligusterplanterne min. 1 år tilbage i væksten.  
Som andre skriver, så ville jeg også lægge jord på. Der er ingen grund til at ødelægge fine føde rødder (som du ikke kan undgå ved at grave dem op) når det kun er sølle 20 cm    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Uden selv at have prøvet det, tænker jeg ikke det vil give udfordringer med et lag på 20 cm flis, selv om udgangspunktet f.eks. er ligusterplanter på 60-70 cm højde. Træflis vil i al fald holde på fugtigheden, men om svampespore som opstår ved nedbrydning af flisen, så til gengæld vil være for hårde ved de nyplantet ligusterplanter ved jeg ikke. Men der er ikke mørkt nok til at planterne kan danne nye rødder højere oppe i flis laget, som de ville kunne gøre i jord.  
okay tak for hjælpen:)jeg vil også så græs,jeg har det almindelig turfline og det billige fra jem og fix,kan jeg mixe de 2 slags eller vil det blive bedre med turfline kun?
Når det er en forholdsvis ny hæk, ville jeg ikke bruge flis i 20 cm tykkelse, men fylde op med muldjord, især barkflis kan skade unge planter.

(Når du fylder op med jord omkring ligusterplanterne, laver de nye rødder, og giver de bedte betingelser for planterne)

Vi prøver igen, i morgen --
Billige græsfrø er ligeså godt som de dyre græsfrø hvis man sår 3 gange så mange af de billige. Underforstået, det kan ikke betale sig af bruge krudt (og penge) på de billige græsfrø, spireevnen er ringe.
Var for en del år siden inde på et frølager, for at købe plænegræs.
Fik så en længere snak, med en yderst hjælpsom og kompetent medarbejder.
Billige blandinger indeholder mest rajgræs og andre billige frø, hvor de mere kostbare blandinger indeholder alverdens forskellige frø.
Jeg valgte en langsomvoksende blanding, som har meget fine og tynde strå, og den blev utrolig tæt.
Det er utrolig vigtigt at græsfrøene ikke er for gamle, for det forringer spireevnen betragteligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis