Fyringsolie spildt i kælder- hele huset lugter

I forbindelse med fjernelse af nogle gamle rør, som har været brugt til oliefyr, er der løbet noget gammelt olie ud fra rørene og ned på gulvet. Det er et betongulv. Jeg tror der er råt betongulv. Der er i hvert fald ikke fliser eller andet på gulvet. Det lugter meget stærk selvom vi har gjort det rent, herunder brugt specielt rengøringsmiddel, som bruges på tankstationer. Vi har også lagt kattegrus på. Lugten har nu spredt sig til hele huset og jeg er ved at gå i panik. Hvad skal man gøre?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale at få lavet udsugning i det berørte rum. Evt. pille et vindue ud og dække af med træplade hvor ventilator monteres. Det er vigtigt med undertryk i lokalet for ikke at sprede lugten. 

Søren O
Det klinger af i løbet af nogle måneder  Så i den tid skal der være massiv udluftning, helst med suger så luften trækkes fra de andre rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hæld lidt petroleum på fyringsolien og sug det op. Det fjerner noget fyringsolien og dermed lugten.

fase
Vi har rengjort det meget grundigt nu. Vi fandt en lille plet, som ikke var tørret op, og som stank! Vi endte med at få et firma ud og vurdere, og de sagde, at vi skulle lufte ud og ventilere konstant, at vi ikke måtte åbne kælderdøren, og kun visse vinduer måtte være åben ovenpå, da lugten kommer ind af åbne vinduer i stueetagen. Hvis ikke lugten er væk indenfor et par uger max, så skal gulvet brækkes op😔 Tak for jeres råd.
S. Fabrin, det er råt kældergulb, så det har suget til sig desværre. 
Annonce
Kan man ikke bruge bremserens og så kattegrus? Det virker med motorolie på mit rå betongulv i garagen.. Selvom det er suget ind
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
mariesen skrev den 03-06-2021 11:49:05

S. Fabrin, det er råt kældergulb, så det har suget til sig desværre. 

Ja, det er rigtigt, men petroleum fortynder fyringsolien og fjerner dermed noget af den, når blandingen suges op og fjernes.

fase
Som fabrin skriver så er petroleum (evt også bremserens) utrolig godt til at fortynde diesel olie. hæld det på pletterne, skrub lidt, og sug så op med kattegrus.

gentages et par gange efter behov. Så forsvinder lugten hurtigt.
Ingen grund til at tilkalde firmaer eller brække noget op
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis