Erstatning fra byggesagkyndig

Hej,

Lang historie kort, så har vi i forbindelse med huskøb sidste år, fået anerkendt erstatningspligt fra den byggesagkyndige der udførte tilstandsrapporten, da en række forhold som burde være nævnt i rapporten ikke var det. Erstatningens omfang er også aftalt - så langt så godt!

Men nu til mit spørgsmål; Udbetalingen af erstatningen er at den byggesagkyndiges virksomhed, betinget af at de forhold der er givet erstatning for udbedres. Det mener jeg ikke virker rimeligt -Jeg mener jo at de bør udbetale pengene til mig med det samme og så er sagen imellem dem og os jo afsluttet, uanset hvad og hvornår de relevante udbedringer finder sted.

Kan jeg kræve at få pengene udbetalt med det samme, eller har de retten på deres side ?

Søren


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder vel fair nok, at fejlene skal udbedres for at få erstatningen, ellers risikere firmaet jo du bare indkassere pengene, og ikke udbedre fejlene.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret, det er jo netop det jeg ikke mener er fair - dette er jo ikke en almindelig forsikringsskade - det er en erstatning fra den byggesagkyndige - de har iøvrigt påført mig et værditab på min ejendom der langt overstiger den erstatning jeg får (faktor 4) - jeg mener jo netop at i kraft af at det er er en erstatning kan den ikke være betinget af udbedring - om jeg bruger pengene på vaffelis eller håndværkere bør være den byggesagkyndiges (forsikringsselskab) ligegylidgt tænker jeg jo - men det er meget muligt at de har ret til det de kræver

Søren 

 

Hvad er det helt præcist du har fået erstatning for ? Hvad er specifikationen på den erstatning du har fået ?

Hvis erstatningen er tildelt til økonomisk dækning af de udgifter du har på at lave/genoprette skaderne på huset giver det god nok mening at skaderne rent faktisk skal udbedres før beløbet komme til udbetaling. Alternativt skulle der da erstatningen blev fastsat at det var en erstatning for værditab og ikke til udbedring af skader. En sådan kontant erstatning er typisk lavere end den erstatning der aftales til reparation da der indgår andre parameter i beregningen.

Alternativt  hvis erstatningen er tildelt fordi den bygge sagkyndige ikke har lavet sit arbejde og derfor fx ikke er berettiget til sit salær bør der ikke være krav om udbedring af skader. Det vil jeg dog ikke tro er gældende da det i givet tilfælde skulle være sælgeren af huset der fik denne erstatning da det var ham der betalte salæret.

Hvornår er det krav opstået ? Er det fordi du har indgået et forlig med dem hvor de har skrevet det ind eller er det noget de selv har fundet på efter at du har vundet en klagesag eller lignende ?

Grundlæggende kan jeg sagtens se at det er urimeligt. De har lavet en fejl i deres rapport og det skal de betale for. Hvad du gør end pengene er dem ligegyldigt og de har ingen interesse i at deres rapport bliver rigtig for dens udløbsdato er alligevel passeret.

Men hvis du har indgået et forlig hvor de har skrevet det som betingelse så kan det omvendt blive svært at komme ud af. Så skal du nok have en advokat på. Og det bliver hurtig dyrt 

Ask
Jeg har klaget til bygge sagkyndige med udgangspunkt i det værditab de har påført mig på ejendommen og fået medhold heri - så jeg takker for input og vil helt klart fremføre mit krav om udbetaling uanset udbedring.

Tak for jeres input !

Søren 

 

Annonce
Ja det lyder som et "smart" trick for at undgå at udbetale. Og der skal nok være en del der hopper i fælden 

Ask
Jeg kender ikke juraen omkring byggesagkyndigs ansvar og dækningen fra hans ansvarsforsikring (det er jo ikke ham personligt, der skal betale).

Men en sammenligning: Når man får dækning for en skade fra sin husforsikring har man to muligheder: 1) Forsikringen betaler (alle) udgifterne til håndværkerne, som ofte fakturerer direkte til forsikringen eller 2) Man får et kontantbeløb udbetalt hvorefter sagen lukkes. Kontantbeløbet er væsentligt lavere end udgifterne til udbedring.

Det ville give mening i dit tilfælde, at forsikringen enten betaler alle udgifter til udbedring eller tilbyder dig en engangsbetaling. Vælger du engangssummen, så skal de ikke blande sig i hvad du gør med pengene.

Mvh. AllanE
Så er sagen lukket ...projekt til 600.000 for at rette op på ikke nævnte kritiske forhold i tilstandsrapport ... erstatning fra byggesagkyndige 113.000 - stol ALDRIG på en tilstandsrapport ;)

S. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis