Udskiftning af varmelegeme, varmvamdsbeholder

  1. Hej,
Jeg står i en træls situation hvor de tidligere ejere har fået sat cirkulationspumpen direkte under lemmen under varmtvandsbeholderen.
Det gør at varmelegemet ikke kan trækkes helt ud da det støder på rørene.

Er der nogen der har stået i samme situation og fundet en smart måde at løse problemet på? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke “kun“ en cirkulationspumpe til det varme vand?
Du skal alligevel have lukket for vandtilførslen til varmtvandsbeholderen, og tømt beholderen. Så tager det ikke mange minutter at afmontere pumpen. Husk nye pakninger.

Søren O
Så længe du ikke har taget dæksel af ved du jo reelt ikke om det kan trækkes ud. Ofte kan det rækkes lidt skråt nedad hvis det er typen med steatit isolering (en slags brændt ler imellem varmelegemer) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, du har da ret. Der er “keramisk” varmelegeme i den type beholder, og det sidder i et dykrør. Det kan skiftes uden at tappe vand af.
Du kunne i samme ombæring udskifte offeranoden i varmtvandsbeholderen hvis du alligevel skal have vand tappet af. Har du nogen sinde fået tjekket anoden? Det er vigtigt at anoden er virksom af hensyn til levetiden på din beholder.

Søren O
@Ev Elmand: Ja jeg har forsøgt mig med at få taget det ud og har nænsomt forsøgt at trække det lidt skråt ud, men rørene støder desværre på. Det er netop af typen steatit, men jeg vil nødig ødelægge mere ved at presse det en tand for meget.

@Søren O: Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har fået det tjekket efter at vi overtog huset, men jeg tænker at få lavet et tilbud fra en VVS'er på det hele. Evt. noget blødgøringsanlæg inklusiv, så vi kan komme lidt kalk til livs også. (bosiddende i region hovedstaden, så vi mangler ikke kalk i vandet...) 
Annonce
Blødgøringsanlæg - er HOFOR ikke igang med at installere blødgøringsanlæg i hele deres forsningsområde? Det var da lige værd at undersøge om det kommer jer tilgode inden i investerer selv.

Søren O
Luk for det kolde vand på hovedhanen og tag trykket af systemet ved at åbne en vandhane. Løsn derefter omløberne på rørstykket, så det kan drejes væk fra dækslet, og der skabes fri adgang til varmelegemet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis