Tre stikkontakter uden strøm

Hej eksperter :-)

Jeg har for nyligt købt hus og kunne efter kort tid konstatere, at tre stikkontakter (tæt på hinanden) ikke har strøm. Der er ikke noget der slår fra på relæet. Det er som om, at de slet ikke er koblet på. Jeg har haft dem alle skilt af, men jeg kan ikke genneskue, om det ser rigtigt ud. Her håber jeg, at I kan hjælpe.

Stikkontakt 1:

Stikkontakt 2:
Læg mærke til den sorte der hænger løst bagpå. Er det noget jord der er glemt?

Stikkontakt 3:
Gammelt skrammel :-)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad os begynde med billedet af stikkontakt 3. Den støver du af og skruer det brune dæksel på igen, og gør ellers ikke andet ved den. Det er i øvrigt en udmærket stikkontakt.
Stikkontakt 2. Der monterer de den sorte ledning ved siden af den brune. Det er ikke en jordledning. Jordledningen er gulgrøn (den farvekombination må i øvrigt ikke bruges til andet). Hvis der nu er strøm på stikkontakterne er sagen klar, ellers bliver du nødt til at skrue afbryderen over stikkontakten af, så det er til at se forbindelserne.

fase
Så fik jeg prøvet løsningen desværre uden der kom strøm i kontakten. Relæet reagerede heller ikke på det.

Jeg har monteret den sorte ledning således.

Jeg afmonterede afbryderen ovenover og tog et par billeder der også. Det forklarer da hvor den sorte ledning kommer fra.

Bagved er det nogle afklippede ledninger

Giver dette en ide om hvad der kan være galt? Ellers er det måske tid til at ringe efter en elektriker.
Er der strøm i stikkontakterne hvis du tænder for afbryderen? Ellers prøv at finde fasen med en polsøger. Det ligner at stikkontakt to er den der fører strøm videre til næste, og fasen burde komme fra afbryderen (den brune), men det ligner den er sat i som en tændledning. Derfor er der måske strøm hvis du tænder for afbryderen. Hvis det er en af de afklippede ledninger (hvilket er noget svineri) kan du forlænge dem med muffe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Monter den sort frie ledning i stikkontakten og ved siden af den brune i afbryderen. Hvis der kommer strøm på stikontakten/stikkontakterne er det løst. Dernæst kommer opgaven med de løse ledninger i afbryderdåsen. Der er den mulighed, at afbryderen har været brugt til at slukke for stikkontakterne ved afbryderen.
De afklippede ledninger kan være fra et femleder kabel, hvor kun de to ledere skulle bruges. Gætter jeg helt forkert, hvis jeg gætter på, at der er et stykke gør det selv arbejde?

fase
Annonce
Jeg er, som sagt, lige flyttet ind i huset, så jeg kan ikke sige om det er gør det selv arbejde, men det er meget sandsynligt. Den forrige ejer benægter, at der ikke var strøm på kontakterne da han boede der, men det virker meget usandsynligt, at det er sandt. Jeg tror jeg prøver med polsøger i aften, som Operdan foreslår. Jeg har dog aldrig brugt sådan en. Hvordan er det lige den fungerer? Kan man røre ved en strømførende ledning med enden uden at få stød?
Med polsøgerens spids kan du røre ved alle ledninger uden et få stød. Den lyser op hvis det er en strømførende du rører ved. Det er dog et " måle instrument" med meget stor fejl visnings mulighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak ev elmand. Jeg prøver det af i aften.
Jeg har lidt svært ved at anbefale brugen af polsøger, fordi den lyser op for næsten ingenting. I øvrigt plejer ev elmand heller ikke at anbefale den. Det allerbedste ville være et universalinstrument.

fase
Jeg starter lige med polsøgeren fordi jeg har en, og så køber jeg noget bedre til et mere sikkert resultat. Kan denne bruges eller hvad vil I anbefale? strømtester
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis