Åbning af nyt Velux vindue før montage.

Jeg har langt om længe modtaget 2 Velux GPU skråvinduer, det ene som Integra (tophængte skråvinduer, det ene med motor).
Jeg kan ikke få vindue og ramme adskilt i “motorudgaven”, så jeg kan komme til at montere. Umiddelbart skal ventilationsgrebet blot åbnes så låsen frigøres. Det gik let i udgaven uden motor.
Der virker som om låsen ikke åbner helt op - se billede fra yderside af låsen.
Jeg har haft fat i serviceafdelingen hos Velux. De sendte blot en yutube film hvordan det normalt gøres, og gav så besked om at der kunne komme en servicemand forbi i løbet af 6 uger. Jeg har lige ventet 7 uger på vinduerne, så deres løsning kan jeg ikke bruge til noget.
Mon ikke den rigtige mand kan løse problemet på 5 minutter?

Søren O
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ventilationsklappen du ikke kan åbne helt eller selve rammen?

Normalt, så monterer jeg (+ ekstra mand) altid velux, uden at skille ramme og karm fra hinanden. Hvis det lægges i ude fra, selvfølgelig. Er det inde fra, at du laver det? 
Ja, det laves indefra, og jeg er alene.
Jeg kan udmærket åbne ventilationsklappen, men det virker som om at der mangler lidt for af få toplåsen frigjort. Har også prøvet at skubbe på udløserpalen fra ydersiden uden forskel.
Hvis vinduet blev monteret uden adskillelse, vil det ikke umiddelbart kunne åbnes manuelt som vippevindue.

Søren O
Det lyder som om motoren har fat i klappen. Motoren sidder oppe i toppen af vinduet og fungere via en kæde der kører ud og låser sig fast i et beslag der sidder på bagsiden af klappen. Kæden kan ikke bevæges manuelt så når den er låst til beslaget kan man kun bevæge med motoren. Når man lukker vinduet helt med motoren frigøres kæden og  man kan bruge klappen igen.

Prøv at lægge det så der er sol og dermed strøm på motoren. Forbind med fjernbetjening og luk vinduet helt med den. Prøv så at åbne 

Ask
Der er ikke tilsluttet motor i toppen. Motoren kan kun åbne vinduet i “tophængt“ funktion.
Manuel åbning af vinduet er i “vippe” funktionen. 

Søren O
Så fik jeg styr på vinduet. Jeg pakkede det sammen på traileren og kørte ind til min lokale trælast. De havde 2 mand ude og kigge, og prøvede at åbne vinduet mange gange uden held. De kontaktede Velux som nærmest ikke kunne hjælpe, men gav dem lov til at bruge vold. Med en stor skruetrækker og en hammer bankede de på låsepalerne i toplåsen så den til sidst gav efter. De prøvede igen at lukke vinduet, men igen skulle låsen bankes op.
Jeg kan nu montere vinduet, og får så tilsendt en ny toplås.
Stor tak til Davidsen Tømmerhandel.

Søren O
Søren O skrev den 31-05-2021 21:12:35

Der er ikke tilsluttet motor i toppen. Motoren kan kun åbne vinduet i “tophængt“ funktion.
Manuel åbning af vinduet er i “vippe” funktionen. 

 Nå ok. Så har du en helt anden type motor end den jeg har i mit integra 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis