Udskifte 220V halogen spots til LED

Hej. Jeg er igang med at udskifte mine gamle halogen spots (220V) til LED spots. De har været serieforbundet, og jeg havde egentlig tænkt mig at de skulle de nye også være, så jeg kan genanvende kabelføringen.
Desværre kan jeg kun få den første til at fundere. Altså den, som sidder først i forhold til strømudtaget. Kræver det noget specielt, at serieforbinde LED spots?

VH Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Dine spots er ikke serie forbundne, men parallelforbundne.
Et af de eneste steder man serie forbinder er jule kæder.... Du har sikkert prøvet det, en lyskile går, og resten af kæden holder op med at lyse   
Den klassiske fejl når man skifter fra Halogen til LED er at lysdæmperen ikke er beregnet til LED og derfor laver ballade. Det skyldes som regel at den kræver et minimum belastning feks 10 watt.Og når du går fra en samlet belastning på 80 watt halogen, ned til 8watt LED, ja så virker det ikke.
I øvrigt er der flere ældre lysdæmpere der slet ikke virker på LED, men kun virker på ohmsk belastning. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ingen lysdæmper...
Jeg har ikke lysdæmper monteret på mine spots. Det er udendørs, så ingen behov for dæmpning.

Du har 2 ledninger til den først lampe( og en jordledning som ikke betyder noget for lyset).
Den ene er en nul, og den anden en tændledning (strømførende) der kommer fra din afbryder.
Disse 2 ledninger skal forbindes til de 2 klemmer i armaturet (fatning).
Fra denne lampe køres så videre til næste lampe, igen forbundet til fatningen. (Altså parallelt), og så fremdeles til de næste lamper.

Hvis du har lys i den første lampe, vil den næste også lyse hvis den er forbundet parallelt over den første.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis