Lavt vandtryk i bruser - kraftigt ved varmt vand

Hej LDS

Vi er lige flyttet i den dejligste landejendom. Vi har dog et problem.

Trykket i bruseren er frustrerende lavt. Hvis vi skruer op på +45 grader så er der knald på vandet. Men det er lige lovligt varmt for os.

De første 2-5 sekunder er der også fint tryk på de mere behagelige temperaturer, men derefter kommer vandet lidt i stød - ligesom når et hjerte pumper blod rundt i kroppen - og trykket falder.

Hvad kan vi gøre for at få et behageligt tryk?
Det skal siges, at trykket er fint i alle andre haner rundt omkring i huset. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Prøv at afmontere brusearmaturet. Der er sikkert urenheder i de små filtre der sidder i omløberne hvor du adskiller armaturet fra den faste installation.

Søren O
Søren O skrev den 31-05-2021 06:20:25

Velkommen på LDS
Prøv at afmontere brusearmaturet. Der er sikkert urenheder i de små filtre der sidder i omløberne hvor du adskiller armaturet fra den faste installation.

 Hej Søren 

Tak, jeg tænkte bare ikke det ville gøre noget, når nu vandet kommer i de her pulserende stød. Men det prøver jeg. 
Det kan også være kontra ventilen mellem kold og varm side der er defekt.
Grunden til det er god tryk på i starten, er pga. det varme vand er ikke så varmt i starten, så det køre fuld knald på det varme, men når det så er varmt, så skal der mere koldt ind, og det kan det så ikke.

Forsøg at skille dit blandingsbatteri ad, rengør det indvendigt, evt. lig det i blød i noget eddike natten over, så det bliver afkalket, og forsøg så igen.
Virker det stadigvæk ikke korrekt, dobbelttjek at kontra ventilen virker korrekt.

Har i generelt højt vandtryk i koldt vand i vandhanerne, eller er det pga. cirkulations pumpen at i har meget tryk på det varme vand?

 

Hej igen

Jeg har nu skiftet blandingsbatteriet.
Det gav umiddelbart en stor forbedring, men allerede dagen efter gik den tilbage til de her svage pulserende stød af vand, som er næsten umuligt at bade i.
Det er enten meget svagt tryk eller brandvarmt vand med højt tryk.

Jeg opdagede, at vores pillefyr var løbet gør for piller dagen efter jeg skiftede blandingsbatteriet. Trykket i bruseren var godt, indtil jeg fylde piller på fyret og det fik startet varmen op igen.
Så når pillefyret ikke kan varme vandet helt op, så er der fint tryk på. Kan i regne ud hvordan det kan være? 
Det kan lyde lidt som om der er ballade med fyldningen på dit pillefyr, at kontra ventilen fra koldt vand til fyret, ikke holder tæt.
Edit:
Det kan også være det en af dine mange andre blandingsbatterier/vandhaner der er synderen.
Forsøg at lukke alle de lokale ventiler til de forskellige forbrugere, der har adgang til både koldt og varmt vand, og så test om problemet er det samme i dit nye blandingsbatteri.
Hvis det er, så kan det fint være fyret, men hvis ikke, så kan du åbne for en forbruger ekstra ad gangen, og finde synderen på dén måde.

 

Annonce
Jeppebuus skrev den 04-06-2021 21:41:59

Hej igen

Jeg har nu skiftet blandingsbatteriet.
Det gav umiddelbart en stor forbedring, men allerede dagen efter gik den tilbage til de her svage pulserende stød af vand, som er næsten umuligt at bade i.
Det er enten meget svagt tryk eller brandvarmt vand med højt tryk.

Jeg opdagede, at vores pillefyr var løbet gør for piller dagen efter jeg skiftede blandingsbatteriet. Trykket i bruseren var godt, indtil jeg fylde piller på fyret og det fik startet varmen op igen.
Så når pillefyret ikke kan varme vandet helt op, så er der fint tryk på. Kan i regne ud hvordan det kan være? 

 Det er fordi blandingsbatteriet blander det varme og kolde vand til en bestemt temperatur, hvis det varme vand fra VVB ikke er så varmt, kommer der mere af det vand i blandingen, og derfor fint tryk, indtil det varme vand er oppe i rigtig temp igen, så blandes der mindre fra den varme side, og problemer er der igen, du skriver der ingen problemer er i resten af huset så jeg gætter på problemet er der sidder noget okker klumper et eller andet sted og blokere, det havde vi også i køkkenet efter vi havde fået skiftet hovedhanen, det gik heldigvis over af sig selv efter et par dage. 


Steensen skrev den 04-06-2021 21:51:18

Det kan lyde lidt som om der er ballade med fyldningen på dit pillefyr, at kontra ventilen fra koldt vand til fyret, ikke holder tæt.
Edit:
Det kan også være det en af dine mange andre blandingsbatterier/vandhaner der er synderen.
Forsøg at lukke alle de lokale ventiler til de forskellige forbrugere, der har adgang til både koldt og varmt vand, og så test om problemet er det samme i dit nye blandingsbatteri.
Hvis det er, så kan det fint være fyret, men hvis ikke, så kan du åbne for en forbruger ekstra ad gangen, og finde synderen på dén måde.

 Tak for forklaringen. Med de enkelte lokale ventiler, mener du så de forskellige ventiler, som f.eks. I skabet under vasken mv? 


Pizzabager skrev den 04-06-2021 21:53:

 Det er fordi blandingsbatteriet blander det varme og kolde vand til en bestemt temperatur, hvis det varme vand fra VVB ikke er så varmt, kommer der mere af det vand i blandingen, og derfor fint tryk, indtil det varme vand er oppe i rigtig temp igen, så blandes der mindre fra den varme side, og problemer er der igen, du skriver der ingen problemer er i resten af huset så jeg gætter på problemet er der sidder noget okker klumper et eller andet sted og blokere, det havde vi også i køkkenet efter vi havde fået skiftet hovedhanen, det gik heldigvis over af sig selv efter et par dage.

 Så det er egentlig det kolde vand der er problemer med. Den kan ikke trække nok/noget koldt vand ind, derfor er der kun tryk, når det er rent varmt vand jeg kører igennem?


Hvor er det bedst jeg går ind og roder? Skal blandingsbatteriet af igen?

Kan jeg fixe kontraventil en og hvordan? 
Jeppebuus skrev den 04-06-2021 22:27:44

 Tak for forklaringen. Med de enkelte lokale ventiler, mener du så de forskellige ventiler, som f.eks. I skabet under vasken mv? 


 Ja, de små ventiler inde i skabene/under håndvasken/bag mellem bruser armaturet og væggen.

Du er nødt til at få afklaret om det er en af de andre haner, eller som pizzabager foreslår, at det kolde vand ikke har tryk nok.

 

Opdatering og løsning:

Jeg bestilte en vvs'er, hvilket var godt givet ud. "Endestykkerne" på messingrørerne i kælderen, hvor vandet kommer ind, var monteret i jern. Fordi messing er ædlere end jern, var de begyndt at gå i opløsning, fordi messingen spiser jernet. Det havde sat sig som skidt i slangerne op til bruseren og var på vej til at sætte sig i slangerne til resten af huset. Det var værst i de kolde slanger, som var helt stoppet til.

Så en lille smule betaling til VVS'eren var givet rigtig godt ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis