Sokkel til varmepumpe udedel

Hej, jeg har besluttet mig at støbe en sokkel til min kommende varmepumpe. Jeg kan se på tegningerne i installationsvejledningen, at der skal være dræn til kondensvand midt i soklen, men derudover er det en meget ubrugelig tegning.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg bør opbygge sådan en sokkel? Skal det være beton hele vejen ned, eller skal jeg lægge noget drænlag i bunden? Eller skal jeg blot føre et rør ned gennem betonen? Og er der ellers nogle tricks, jeg bør kende?

Jeg har gravet et 90cm dybt hul i 120x60cm... så langt så godt, måske :)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver da gjort ordentligt. Du kan ”fylde hullet op” med sand uden ler (sandpude), og så blot støbe en 10 cm. armeret betonplade øverst. Husk at få sandet stampet ordentligt op, og få etableret drænet inden du støber.

Søren O
Normalt sætter man udedelen på 2 eller 4 lecablokke eller  fundablokke stillet direkte på jorden , jeg har lavet et stativ i træ så varmepumpen er oppe i 2 m højde , da der er mere varme i højden end ved jorden .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Da jeg fik installeret varmepumpe, røg udedelen da bare på 2 "velvoksne hyldeknægte", skruet direkte på muren (og inde i mellem nogle buske, så den ikke skæmmede i haven.

Jeg lyder helt vildt at grave 90 cm ned, det er jo hverken Tjernobyl, eller En olympisk pool ? gg.

Har du adgang til marksten, kan hullet fyldes op og afsluttes med et betondæk. Marksten er meget stabilt og funger som faskine.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det er jo ikke hundredevis af liter en sådan varmepumpe laver!


Med venlig hilsen
ktm

 

@Rantzau Marksten lyder godt, dem har jeg mange af. Men flyder betonen ikke ned omkring dem? (jeg har aldrig prøvet at støbe beton før, så al hjælp er velkomment  )

@ktm Det tror jeg gerne... men hvor mange egentlig? Jeg har ikke kunnet finde noget om det. 
Her er der blot lagt sand ud med fliser over, ligesom en normal terrasse eller lignende. I stedet for dræn midt på kan man lade det falde lidt ud til siderne så der ikke står vand på den.
Man kan ikke sige hvor mange liter vand der kommer, da det afhænger af luft fugtighed m.m. Det er den is der sætter sig som nogle gange om dagen smelter ved afrimning. Det kan 1-2 liter et par gange i døgnet men det synker jo bar ened i jorden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Asgerhalles: Du skal ikke blande betonen for tynd. Tilsæt først sten og en lidt vand. Derefter cement til det er helt opløst. Til sidst tilsættes sandet til rette konsistens opnås.

Der skal måske tilsættes en sjat af hver undervejs til betonen er som grød, og brug en fritfaldsblander.

Du har et hul - brug det. Hyldeknægte, fundablokke og andet fantastisk er ikke relevant i dit tilfælde.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rantzau: Tusind tak for det! Og ja, jeg er helt enig... nu har jeg gravet, så kan jeg lige så godt få det bedste ud af det   

Tak alle sammen for svarene. Jeg går i gang :)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis