Bede afgrænset med pæle - spørgsmål?

Hej alle havefolk :)

Jeg er ved at anlægge nye bede i haven, og et sted planer vi græsplænen ud på samme tid. Det betyder at der fra plænen, op til bedet er niveau forskel på 60cm. Det påtænker jeg at afgrænse med pæle/stopler, som vist på tegningen. Men jeg nogle enkelte spørgsmål, som jeg håber nogle af Jer kan besvare.

1) Hvor langt bør pælene gå ned under terræn? Jeg tænker selv 1½ gange det som står over, dog min 30 cm. Altså går pælen 60 cm over jorden, går den 90 cm ned i jorden.

2) Bør der lægges en form for dræn bag eller foran pælene?

3) Vil det være en idé at monter en fiberdug på bagsiden af pælene, for at gøre det mere besværligt for uønsket grønt at få fat forfra.

Håber der er hjælp derude :D

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 2 måder at lave det på. Det er reelt en slags højbed i laver. Hvorfor i laver det kan jeg kun gisne om. Hvis det er for at få bedet vandret, så gror planter lige så godt på en skråning.
Men de 2 måder.
Enten som du beskriver at pælene graves / bankes godt ned. Måske ikke helt så langt ned  som du beskriver.
Eller at pælene skrues sammen på bagsiden med et bræt under bedets overflade, og der laves trækbånd over til den anden side. Den sidste metode er lettest hvis det er lidt firkantede bede.
Fiber dug bag pæle hjælper ikke meget på ukrudt, men det tætner da i forhold til jord den vil sive ud.
Der er ikke specielt brug for dræn bag pæle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er et hjørne af haven hvor plænen skråner meget. Om middagen hvor solen står højest, er der skygge her, så for at få mere ud af haven gør vi plænen plan.

Idéen med brættet og trækbånd giver god meningen, men bedet runder faktisk så det bliver noget makværk hvis der skal et bræt på. Trækbånd i forbindelse med at pælene graves ned må kun øge stabiliteten i forhold til tryk fra jorden bagved.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
mbaadk skrev den 30-05-2021 21:10:46

Trækbånd i forbindelse med at pælene graves ned må kun øge stabiliteten i forhold til tryk fra jorden bagved.

Trækbåndet er til nem stabilisering, hvis det f.eks. er et "palle bed", så kan båndet trække/støtte de to parallelle sider. I dit tilfælde hvor det er en skrånene grund der ønskes at lave etager på, vil jord stabiliserings sten være en god ting istedet for pæle. Der er MANGE forskellige at vælge mellem, for blot at nævnet et par af de kendte/gængse muligheder, er der "plante sten"/8-tals sten/super 8 sten og knæk fliser, der skal limes sammen for at have en god stabilitet.

Pælene kan også gøre jobbet, men vil rådne væk inden for en relativ kort årrække (ca 10-15 år).

Corten ståls kanter er også en mulighed, men er pt en MEGET dyr løsning i jeres tilfælde, da der skal mindst 1m høje plader til.
Jeg har lige fået lavet et trekantet bed med ret vinkel og de to ben var 130cm lange, bedet 60cm højt med 5cm indbuk som kant. Det kostede mig 5700 at få fremstillet. Tog smeden 1 dags arbejde, så lønnen var ikke den vilde andel.

Steensen:
En dags arbejde fra håndværker koster i omegnen af 5000 kr med moms.
Men jeg er klar over at corten stål koster mere end de 700 kr.
For andre: Corten stål er jernplader som ruster pænt ret hurtigt men kun i overfladen. De ruster så ikke yderligere men beholder den fine rustne farve i mange år. Det bruges bl.a. til facade beklædning.
Jeg har lavet er have trappe i almindelig ubehandlet 2 mm jern  i 2009, som fører op ad en skrænt.  Den er rusten men der er ikke tegn på at den er nedbrudt på nogen måde.
I samme have er der her i foråret lavet højbede både runde og firkantede i ubehandlet 2 mm jernplade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis