Nedrivning af pudset loft: Siv ligger omvendt og enkelte brædder løse

Hej alle

Vi er i gang med at renovere et hus fra 50'erne og nu er tiden kommet til stueloftet. Der er første sal og kælder.

Der var plankeloft sat ovenpå en forskalling der sad på et pudset loft. Da det pudsede loft var hårdt medtaget og bulede fra siderne og ind mod midten, valgte vi at rive det ned for at skulle sætte et nyt gips loft op.  

Nu er nedrivningen i gang og

1. Jeg har opdaget et par brædder der sidder noget løst i der (2-3 stykker). Bør jeg være bekymret?

2. Der hvor loftet buler nedad, har der - og gør der stadig - stået en brændeovn med sin egen skorsten i enden af lokalet. Jeg formodede det var derfor det eventuelt kunne have givet sig. Når jeg banker pudset af, hvilket sidder fast på et net af siv, ser jeg at dér hvor det buler ned ad stopper siv-nettet mod begge retninger og ét brædder er beklædt med mørtel og siv uden et 'net' - altså, det ligner ret beset at det er pudset direkte op mod brættet og der er ingen ståltråd på dén planke.  
Jeg forsøger at læse mig til om det eventuelt er en forstærkning (da dette bræt sidder lidt løst), men kan ikke finde ud af hvorfor man har gjort sådan... Er jeg ved at reducere mit 3-plans hus til et 2 plans hus?

Håber ovenstående giver mening. Har forsøgt at uploade nogle billeder til spørgsmål 2.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gå "all in" og så rive den gamle tætte forskalling ned også. Det er langt nemmere end at nøjes med puds laget.
Så kan du lave el forskalling og elinstallationer inden den nye lofts beklædning.
Der kan være tale om en tidligere vandskade fra utæt skorsten som er repareret, Og det kan være dårlige bjælker over som er skyld i at loftet hænger. Så kom i bund så du kan se hvad der er op og ned i den sag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-05-2021 18:54:12

Jeg ville gå "all in" og så rive den gamle tætte forskalling ned også. Det er langt nemmere end at nøjes med puds laget.
Så kan du lave el forskalling og elinstallationer inden den nye lofts beklædning.
Der kan være tale om en tidligere vandskade fra utæt skorsten som er repareret, Og det kan være dårlige bjælker over som er skyld i at loftet hænger. Så kom i bund så du kan se hvad der er op og ned i den sag. 

 Tak for svar. Som mit brugernavn antyder så er jeg lidt på udebane, omend jeg dog ikke viger for en udfordring.

Tilgiv dermed også mit næste spørgsmål, for jeg har på fornemmelsen at det er temmelig naivt.
Jeg troede at de brædder ('tætte forskalling') var hvad der enten bar 1. Salen eller i al fald understøttede. Dermed også min bekymring for at nogle af dem ligger løse.

Vil det sige at jeg ret beset kan fjerne de brædder og sætte en ny forskalling op til mit gips loft - hvor el installationer bliver jævnt meget nemmere, som du også nævner.

Bør jeg konsultere en fagmand der kan kigge på huset og se hvad der er op og ned, eller er det sikkert at fjerne de brædder uden at jeg får 1. Salen i hovedet?
De brædder sidder på bjælker som holder etage adskillelse. Så brædderne har ikke anden fordel end at holde pudslaget.
Hvis du kigger efter på det nederste billede kan du øverst til højre se 2 pletter på hvert bræt. Det er søm der går op i bjælkelaget. Du kan også ane bjælken imellem brædder. Endelig kan du mærke efter op i den lille sprække hvor bjælken sidder og hvor langt der optil gulvet ovenpå.
Det er helt sikkert at fjerne brædderne og det er helt sikkert at du får meget støv i hovedet og andre steder.
Vil du være mere sikker inde i dit eget hovede kan du begynde med 1 - 2 stk og så kigge efter.
Senere hen:
Med din tvivl / erkendelse af egne evner vil jeg nok foreslå at du allierer dig med en far, svigerfar, tømrer fætter eller hvad der nu er i nærheden af ekspertise når du skal til at lave selve arbejdet. Det er altid godt at få startet rigtig op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-05-2021 20:42:59

De brædder sidder på bjælker som holder etage adskillelse. Så brædderne har ikke anden fordel end at holde pudslaget.
Hvis du kigger efter på det nederste billede kan du øverst til højre se 2 pletter på hvert bræt. Det er søm der går op i bjælkelaget. Du kan også ane bjælken imellem brædder. Endelig kan du mærke efter op i den lille sprække hvor bjælken sidder og hvor langt der optil gulvet ovenpå.
Det er helt sikkert at fjerne brædderne og det er helt sikkert at du får meget støv i hovedet og andre steder.
Vil du være mere sikker inde i dit eget hovede kan du begynde med 1 - 2 stk og så kigge efter.
Senere hen:
Med din tvivl / erkendelse af egne evner vil jeg nok foreslå at du allierer dig med en far, svigerfar, tømrer fætter eller hvad der nu er i nærheden af ekspertise når du skal til at lave selve arbejdet. Det er altid godt at få startet rigtig op. 

 Tusinde tak for svar og information. Det er meget brugbart og i dag blev jeg klogere på mit eget hus, hvilket er en dejlig ting at blive når nu jeg er i gang med at få det up-to-speed.


Hvad angår gipsloftet er jeg heldigvis bekendt med mine egne begrænsninger og hyrer en tømrer til at starte (og måske færdiggøre, hvis pengene tillader det) forskallingen til gipsloftet, så det bliver lige.. det er nu bare pænere med lige lofter, har jeg hørt.
Hej igen
Så blev det weekend og tid til at komme videre. Jeg vil hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt.

Jeg har taget nogle brædder ned og der ligger en sort dug under som holder på noget glasuld.
I mit 'renoverings mindset' tænker jeg at det hele skal ned, men jeg er både bange for at første salen ryger i hovedet på mig og at jeg eventuelt fjerner noget der ikke bør fjernes.

Guderne skal vide hvor lang tid siden det er sat op, men ville I tage brædderne af og glasuld ligeså, for så at sætte ny isolering og forskalling til gipsplader, eller blot lægge forskalling på det træ der er imellem glasuldet?

Annonce
Det sorte er en del af en isoleringsmåtte, det er noget tjæreimprægneret papir der er syet sammen, med isolering inden i.
Det har nok ikke den bedste isoleringsevne, så en god ide at udskifte det.

Ps. vi glemte at fortælle dig at det sviner helt vildt at rive sådan en pudset loft ned, men det har du jo nok opdaget.  


Vi prøver igen, i morgen --
Det er en form for isolerings måtte fra 1950 -70" rne. Ned med den og så og få sat nyt op.
Jeg skrev d. 30/5 Det er helt sikkert at fjerne brædderne og det er helt sikkert at du får meget støv i hovedet og andre steder.
Så helt uden forvarsel om beskidt arbejde er du ikke 
Og igen du får ikke 1. sal i hovedet Det du ser imellem de sorte isolerings måtter er netop 2 af de bærende bjælker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har tidligere revet pudsede vægge ned, så jeg havde husket at indkøbe en ordentlig maske og beskyttelsesbriller (det undværer man kun én gang, så glemmer man det ikke igen).

Heldigvis havde min far nogle frie timer i dag til at hjælpe, så pudset er nede.

Tusinde tak for råd omkring isoleringen - jeg var i tvivl om jeg skulle lade det hænge (for at spare lidt kroner og øre), men hvis isoleringsevnen er ringe ifht hvad man ellers kan få i dag, så bruger jeg gerne de ekstra kroner på nyt - og især hvis man kan få det godt lyddæmpende da ungerne har værelse ovenpå.

Tak endnu engang - jeg er hver gang glad for at få svar herinde, for uden den rette viden kan ting alt for nemt gå galt.. 
Bare til info så er det ikke meget lyd glasuld tager. Den primære lydisolering får du fra gipsloftet.

Hvis du vil have bedre lydisolering bør du overveje at sætte nogle lydisolering måtter op fx over glasulden.


Ask
AskH. skrev den 06-06-2021 20:37:26

Bare til info så er det ikke meget lyd glasuld tager. Den primære lydisolering får du fra gipsloftet.

Hvis du vil have bedre lydisolering bør du overveje at sætte nogle lydisolering måtter op fx over glasulden.

 Tak for info. Jeg har læst mig til at fibergipsplader giver en bedre lydisolering, så det havde jeg tænkt mig at købe - uden at kende det helt store til de øvrige fordele/ulemper. 

Jeg må på jagt efter de rette måtter. Der kommer et helt seperat spørgsmål når det kommer til isolering, for jeg er bekendt med at jeg skal overholde R60, men udover det så synes jeg ikke hverken Google eller LDS har noget helt konkret til 'murstensvilla fra 50'erne med 2 etager og kælder - sådan bør isoleringen være mellem stueetagen og 1. Salen'.

Tak igen for input - jeg orker ikke at ungerne vågner når der er højt humør og musik i stueetagen 👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis