TV købsguide

Vores TV er fra 2012 som egentlig virker ligeså godt som da vi købte den.
Imidlertid købte vi den lidt i blinde, da den har begrænsninger, som vi ikke forestillede os at stille spørgsmål ved under købet.
For eksempel tager det ligeså lang tid for opstart som det gjorde for vores gamle billedrørs-TV. Jeg havde også forventet at kunne trække et line-lydsignal ud til brug for vores eksisterende lydsystem. Havde ikke forestillet mig at der ikke kunne være det på et rigtigt TV. Har kæmpet for at finde alternative løsninger, men nu skal TV'et skiftes af samme grund.

SÅ - - hvilke TV har Audio Line-out? Der behøver ikke så mange andre USB, HDMI og andre stik. Vi søger en 55". Alternativt søger jeg en something-ot til audio adapter, som har et output som følger lydindstillinger på remoten og i sync med billedet.
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har dit anlæg ikke en HDMI indgang? Det er den nemmeste måde at få lyden fra TV til anlægget. De fleste TV idag har dog også RGB-forbindelse, men den lyd de sender ud af stereo output er af knapt så brugbar kvali.

Da jeg købte mit tv fra ca. samme tid, blev det også til en 5.1 receiver med 4 HDMIindgange og 1 udgang, hvor udgangen køre frem/tilbage med lyden fra TV'et, og så er de forskellige andre indgange brugt til at tilslutte hhv. BlueRay, media server og et kabel til bærbar.

Med mindre du er audiofil, der kan høre forskellen på hvilken kondensator der er brugt i 2 ellers ens anlæg, så tænker jeg måske det er en mulig løsning for dig i stedet for, at skifte anlægget ud?

 

Som S. Fabrin skriver. I et 2012 tv, må der næsten være scart stik i, så køb en scart audio out adapter. Eks. Her

 

Mit TV har en masse ind- og udgange, bare ikke Phono stik med line-out.
Der er et micro SCART stik. Den indeholder audio med særdeles svag styrke.

Den har et mini jackstik (3,2mm) til hovedtelefoner. Hvem bruger hovedtelefoner mens man ser på et 47" TV??. Her følger signalstyrken volumekontrollen, men er temmelig svag, og ikke nær sammenlignelig med et Line-out signal.
Den har et lysledersignal. Her er signalniveauet på et fast niveau og skal gennem en adapter, som kan købes for små penge, som jeg naturligvis har prøvet.
Den har en flok HDMI stik, en af dem med ARC og dermed audio. Det er den jeg bruger med en speciel og halvdyr adapter, som udmærker sig fra de fleste andre ved at kunne reguleres i lydstyrke. Imidlertid genererer den en masse 'hvid støj' når man for eksempel går på programoversigten. Det er vi ret træt af.
Der var vist endda endnu en mulighed for audio (kan ikke lige huske hvilken), som gav en forsinkelse i lyder, som med Bluetooth. Det er selvfølgelig ubrugelig og niveauet var også fast.

SÅ - i LG's iver efter at faldbyde et væld af overflødige stik, der er vist 5 HDMI stik, hvorfor H . . . . . .  har de så udeladt et sæt almindelige Phono L+R Line-out stik??

Jeg fik faktisk en ONKYO TX-NR636 multiforstærker undervejs, men den skal betjenes særskilt med en fjernbetjening, og det gidet vi ikke. Vi er heller ikke specielt interesseret i 5 - 7 surround kanaler. Næh giv mig et stereosignal til mit rigtige stereoanlæg.
ONKYO'en er til salg, da den er alt for kompliceret at bruge.
Har naturligvis også overvejet at købe en brugt soundbar. Med min elektronikbaggrund skal jeg nok finde et anvendeligt signal(styrke) indeni boksen på et print. Så kan jeg trække dette signal ud til mit stereoanlæg og gemme soundboksen med dens latterlige små højttalere væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis