Hvor køber man en industri-ventilator/sug til brug for radon sug?

Jeg vil prøve at montere et radonsug i en sandfangsbrønd. Så kan der skabes undertryg i drænlaget under huset.
Jeg forstår, at jeg skal have lavet strøm i brønden. Det klarer elektrikeren.

Så skal jeg have monteret en ventilator som kan køre hele tiden og som bruger lidt strøm.

Men hvilken og hvor køber man dem?

Er der evt. nogen der ved hvilken type/model de forskellige radon løsninger bruger og hvor man køber sådan en ventilator?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
viking01 skrev den 29-05-2021 20:02:54

https://www.billigvvs.dk/ventilationshaette-vh-160-mm-1112199
https://www.billigvvs.dk/kanalventilator-oe160mm-181233
https://www.billigvvs.dk/duka-regulator-hastighed-st700-867213
Det virker.. 

 Tak for links.

Må disse monteres i en sandfangsbrønd? De får jo ikke direkte kontakt vandspejlet, men der er jo nok fugtigt nede i brønden.

Har du installeret disse ting hos dig selv? Kan jeg lokke dig til at tage et par billeder af, hvordan du har monteret det. Særligt hvordan du har fået hatten til at gå op gennem brønddækslet?
Kunne du ikke bare føre røret op ved siden af brønden, eller et andet godt sted. 
Så er du ude over fugt problematikken samt evt. problemer med at rense brønden og evt. problemer du kan få ved opstuvning i brønden.
 Uanset hvad skal der jo føres en hætte op over terræn, så det er vel lettere bare at montere en hætte på røret, frem for at skulle hekse noget i låget til brønden.
Og en opstuvning vil jo også føre til at vandet løber ind under dit gulv

Bare kald mig BBB 
Annonce
Big Bam Boo skrev den 30-05-2021 07:51:38

Kunne du ikke bare føre røret op ved siden af brønden, eller et andet godt sted.
Så er du ude over fugt problematikken samt evt. problemer med at rense brønden og evt. problemer du kan få ved opstuvning i brønden.
 Uanset hvad skal der jo føres en hætte op over terræn, så det er vel lettere bare at montere en hætte på røret, frem for at skulle hekse noget i låget til brønden.
Og en opstuvning vil jo også føre til at vandet løber ind under dit gulv

 Jeg kender ikke ordet opstuvning og kan ikke finde en god definition af ordet. Hvad mener du med opstuvning?


Jeg forstår ikke, hvordan du mener, at jeg skal føre det op ved siden af brønden. Så er jeg vel nødt til at grave de 2-3 mener ned til drænrørene? Det er jo en større opgave. Især med reetablering...

Og hvad er det du mener, vi er ude over ift. fugtproblematikken? Hvad er det for en fugtproblematik? Måske misforstår jeg hvad du mener.

Jeg har forsøgt at tegne en tegning over hvordan jeg forestiller mig, at suget skal monteres. Ventilatoren er her tegnet med grå øverst i brønden.
Jeg har som udgangspunkt misforstået situationen. Jeg troede der var lagt rør som på linket Bofh lagde ind, dvs det var et decideret radonsug og ikke et vandbærende dræn.
Men nu kan jeg godt se hvad du mener.

Hvis din brønd er koblet på kloakken vil du kunne risikere opstuvning af vand hvis kloakken stopper og så drukner din ventilator, men det er jo en risiko man må leve med.
Den vedvarende fugt burde ikke blive et stort problem hvis man finder en ventilator beregnet til dette.

Ift. dækslet, kunne du overveje i stedet at på-bore et rør øverst i brønden, sætte en 90graders vinkel og montere ventilatoren der i stedet. Så slap du for at rode med dækslet og du har stadig fuld adgang til brønden når den skal renset.


Bare kald mig BBB 
Et bud på en ventilator der virker kunne være Exhausto DTH 160. Det er en tagventilator til udendørs montage. Den har vandret afkast, men du har vel ikke dårlig lugt i din tagbrønd - der er jo vandlås over til kloak.
Ventilatoren fylder sikkert en del mere end du har skitseret, så vær lige obs. på det.

Søren O
Big Bam Boo skrev den 30-05-2021 09:01:40

Hvis din brønd er koblet på kloakken vil du kunne risikere opstuvning af vand hvis kloakken stopper og så drukner din ventilator, men det er jo en risiko man må leve med.
Den vedvarende fugt burde ikke blive et stort problem hvis man finder en ventilator beregnet til dette.

Nemlig!   
Det er dét mit spørgsmål går på: Hvilken ventilator er egnet. Hvor køber jeg den?

Ift. dækslet, kunne du overveje i stedet at på-bore et rør øverst i brønden, sætte en 90graders vinkel og montere ventilatoren der i stedet. Så slap du for at rode med dækslet og du har stadig fuld adgang til brønden når den skal renset.

Dét var faktisk en udmærket ide.

Jeg fornemmer, at det er noget i den stil du mener:

Men der mangler dog noget her. Fordi som det er på billedet så regner det jo lige direkte ned i ventilatoren. Så hvordan klarer jeg det?
Det var dér jeg tænkte at det var snedigt at montere det hele nede i brønden for på den måde at 1) få det skjult og  2) få det beskyttet imod vejrliget fra oven.
Så er det rigtigt, at der er en teoretisk risiko for at hele brønden kunne blive fyldt med vand. Men hvis dét sker, så har jeg vist større problemer end en defekt ventilator.

 

Søren O skrev den 30-05-2021 09:51:03

Et bud på en ventilator der virker kunne være Exhausto DTH 160. Det er en tagventilator til udendørs montage. Den har vandret afkast, men du har vel ikke dårlig lugt i din tagbrønd - der er jo vandlås over til kloak.
Ventilatoren fylder sikkert en del mere end du har skitseret, så vær lige obs. på det.

 Dét var nok et godt bud!

Smart hvis den er designet til at være monteret udendørs.
Er det sådan en som egentlig er lavet til radonsug?

Larmer den?

Og vigtigst af alt: Hvad koster den og hvor køber jeg den?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis