Hvor køber man en industri-ventilator/sug til brug for radon sug?

Jeg vil prøve at montere et radonsug i en sandfangsbrønd. Så kan der skabes undertryg i drænlaget under huset.
Jeg forstår, at jeg skal have lavet strøm i brønden. Det klarer elektrikeren.

Så skal jeg have monteret en ventilator som kan køre hele tiden og som bruger lidt strøm.

Men hvilken og hvor køber man dem?

Er der evt. nogen der ved hvilken type/model de forskellige radon løsninger bruger og hvor man køber sådan en ventilator?

Jeg vil prøve at montere et radonsug i en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. beskyttelse mod vind og vejr, kan du være lidt kreativ med nogle 60x60 fliser, og lave en kasse hvor din blæser kan stå nede i, lave rør forbindelsen til toppen af din brønd, og med en 2-4cm luft rille hele vejen rundt under "låget" kan blæseren komme af med alt sit afkast, og samtidigt være beskyttet mod vind og vejr.

 

Exhausto DTH 160 er beregnet til at sidde udendørs helt ubeskyttet. Så lige en pris på ca. 5.300,- men prøv at få en pris fra f.eks. billigvvs.
Det er en støjsvag professionel ventilator. Exhausto har ry for at lave kvalitet. Du skalv nok regne med også at investere i elektronisk hastighedsregulering f.eks. også fra Exhausto.
”I mit tidligere liv” arbejdede jeg med industriventilation, og en af vore leverandører var Exhausto.

Søren O
Husk at du også skal have et lufttæt dæksel på brønden
Som børgealle skriver skal det hele være tæt for at ventilatoren ikke suger falsk luft.
Et af de første indlæg havde link til en kanalventilator. Der er nok i den retning du skal gå og så afslutte med en ventilationshætte eller 2 45gr. bøjninger.
Så evt en kanalventilator nede i brønden og bore 100mm hul i siden og føre udluftningen den vej ud og over jord. Eller en kasse uden for brønden med ventilatoren i og så bore tilslutning ind i brønden som den kan suge i.
Prøv Biltema, de har en skrup billig kanalventilator og rør til.

Tanke: Spørgsmålet er måske om det overhovedet kan virke da der jo ikke kan komme friskluft til drænene, så der vil dannes undertryk. Der kan jo kun flyttes luft, hvis der kan komme luft bagved drænene.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 30-05-2021 20:11:55

Som børgealle skriver skal det hele være tæt for at ventilatoren ikke suger falsk luft.
Et af de første indlæg havde link til en kanalventilator. Der er nok i den retning du skal gå og så afslutte med en ventilationshætte eller 2 45gr. bøjninger.
Så evt en kanalventilator nede i brønden og bore 100mm hul i siden og føre udluftningen den vej ud og over jord. Eller en kasse uden for brønden med ventilatoren i og så bore tilslutning ind i brønden som den kan suge i.
Prøv Biltema, de har en skrup billig kanalventilator og rør til.

Tanke: Spørgsmålet er måske om det overhovedet kan virke da der jo ikke kan komme friskluft til drænene, så der vil dannes undertryk. Der kan jo kun flyttes luft, hvis der kan komme luft bagved drænene.

 Så vidt jeg forstår, så virker suget ved at reducere trykforskellen mellem gulvkonstruktionens over- og underside.

Hvis der IKKE var en ventilator (som der ikke er nu), så opbygges et overtryk under gulvet pga opstigende radon som så pga overtrykket presses gennem betongulvet.
HVis et sug monteres bliver der undertryk under gulvet og opsivende radon kommer så ud gennem ventilatoren.
Som jeg forstår det skal der ikke være "gennemtræk". Det er der heller ikke på de tegninger jeg kan se af radonsug når jeg googler billeder på radonsug.

Men jeg vil gerne høre, hvis jeg tager fejl eller har misforstået det.
Annonce
Du har helt ret, der skal være et lille undertryk for at holde Radon væk. Som tidligere skrevet i indlægget, er det normalt nok med “et skorstensrør” ført op til kip.
Du har ikke den mulighed, derfor er ventilator nødvendig.

Søren O
Søren O skrev den 30-05-2021 21:51:13

Du har helt ret, der skal være et lille undertryk for at holde Radon væk. Som tidligere skrevet i indlægget, er det normalt nok med “et skorstensrør” ført op til kip.
Du har ikke den mulighed, derfor er ventilator nødvendig.

Godt så.

Måske kan nogen forklare mig, hvorfor det egentlig ikke er nok, at der er fri passage nede fra under huset?

Jeg mener, radontrykket burde vel netop hellere ville søge op gennem nogle rør, hvor der er fri passage end gennem betongulvet.

Se tegning her:

Jeg tænker jo, at det burde virke uanset om der er en ventilator eller ej?
Det gør det jo så ikke helt, fordi vi måler ca. 150bq radon. Så den kommer op et sted, det er jeg med på. Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor ventilatoren egentlig er nødvendig...
Du skriver, at du måler 150bq radon. Det er formentlig i kælderen værdien måles. Det får mig til at spørge om kældergulvet/betonlaget er støbt sammen med soklen eller der er lavet en isolering for at undgå en kuldebro. Det kunne være der, radonen trænger op. Prøv om niveauet er større ude ved kældervæggen end i rummet.

fase
Der skal være et lille undertryk for at suge Radon ud. Ved a5 lave en “skorsten” får man et lille undertryk pga. højdeforskellen, så en længere “skorsten” vil give større undertryk.
Nu har du ingen “skorsten”, så derfor skal du have en ventilator for at skabe undertryk.

Søren O
Måler du samme samme værdier hvis låget er taget af drænsbrønden?
Hvis det kun drejer sig om at skabe trykforskel, bør du kunne nøjes med en ganske lille ventilator, forudsat selvfølgelig at der ikke kommer falsk luft til brønden/ evt bare læg jord over dækslet.

Så prøv da med et par billige stumper fra biltema og se om det virker.
Link og et stump rør som du borer i siden og fuger tæt og fører over jord.

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis