Hvor køber man en industri-ventilator/sug til brug for radon sug?

Jeg vil prøve at montere et radonsug i en sandfangsbrønd. Så kan der skabes undertryg i drænlaget under huset.
Jeg forstår, at jeg skal have lavet strøm i brønden. Det klarer elektrikeren.

Så skal jeg have monteret en ventilator som kan køre hele tiden og som bruger lidt strøm.

Men hvilken og hvor køber man dem?

Er der evt. nogen der ved hvilken type/model de forskellige radon løsninger bruger og hvor man køber sådan en ventilator?

Jeg vil prøve at montere et radonsug i en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-05-2021 23:12:20

Du skriver, at du måler 150bq radon. Det er formentlig i kælderen værdien måles. Det får mig til at spørge om kældergulvet/betonlaget er støbt sammen med soklen eller der er lavet en isolering for at undgå en kuldebro. Det kunne være der, radonen trænger op. Prøv om niveauet er større ude ved kældervæggen end i rummet.

 Gulvet er støbt helt ud til væggene. Altså ingen isolering mellem vægge og gulv. Det er med vilje for at gulvvarme kan varme lidt på væggene også og dermed hjælpe til at forhindre evt. fugt. Vi tager gerne den lille merudgift det lille varmetab giver ud igennem væggene.

Væggene er isoleret udvendigt også.
Big Bam Boo skrev den 31-05-2021 06:25:04

Måler du samme samme værdier hvis låget er taget af drænsbrønden?
Hvis det kun drejer sig om at skabe trykforskel, bør du kunne nøjes med en ganske lille ventilator, forudsat selvfølgelig at der ikke kommer falsk luft til brønden/ evt bare læg jord over dækslet.

Så prøv da med et par billige stumper fra biltema og se om det virker.
Link og et stump rør som du borer i siden og fuger tæt og fører over jord.

 

Det var måske værd at forsøge. Det er bare sådan en til badeværelser, ikke ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis