Tilstandsrapport - Utilstrækkelig ventilation ved tagfoden

Hej i forbindelse med salg af bolig har jeg fået udarbejdet en tilstandsrapport. Boligen er fra 84’ og er et mindre rækkehus på 100kvm i 2 plan. På den kritiske anmærkning, regner med at give et nedslag i salget, men hvor meget skal jeg regne med? Jeg ved et tag-skift koster ca. 50 af de store gennem mine naboer, er det sådan er afslag jeg skal regne med? Den samme anmærkning var der ikke da jeg købte boligen i 2009, men tænker det er rent slidtage, da jeg jo ikke har gjort noget så skaden kom.
Den kritiske anmærkning som lyder således:
Skade - Der er utilstrækkelig ventilation ved tagfoden ved begge facader..
Risiko - Den manglende ventilation ved tagfoden kan medføre, at den naturlige fugtige luft i loftsrummet ikke bliver ledt bort.
Bemærkning - Der kunne ved besigtigelsen ses hvide aftegninger på flere overflader.
På forhånd tak
Nik

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ups, jeg er ikke sikker på jeg oprettede spørgsmålet det rigtige sted. Beklager
Anmærkninger er giver jo altid begrundelse for afslag i prisen. Og dette afslag kan da godt ende på 50.000 kr. Men ikke alene begrundet i manglende udluftning. I din prissætning sammen med mægler har i vel også givet plads til at køber kan få lidt. Det giver altid en tilfredsstillelse.
De hvide aftegninger er nok det mest almindelige på ældre spær. Så det er alene udgiften til at få den udluftning genoprettet der kan begrunde lidt reduktion.
Det kunne du måske klare inden salg, så er det da taget af bordet ved forhandling.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for svar, ja vi regner med at give er overslag. Udbedring før salg har vi bare ikke overskuddet til, altså finde et tilbud fra tømrer, udbedring, ventetid, ny tilstandsrapport igen osv. Vigtigst var mere jeg forstod anmærkningen og ca. pris for et fair overslag, så behøver jeg ikke tænke i at overslaget var
Mvh nik

At då skabt tilstrækkelig udluftning på dit tag, kan du enten selv gøre, eller få en tømmer ud og gøre det nu oplyses der ikke noget om hvilket tag eller muligheden for hvordan udluftningen kan etableres men umiddelbart kan jeg ikke i min vildeste fantasi komme frem til at det kan koste mere end 5.000 kr. at få etableret udluftning. Du skal tænke på at det blot står nævnt som en risiko og ikke at der alllerede er en skade....
Først skal det lige siges at jeg er enige med de andre kommentarer at denne bemærkning/skade sandsynligvis ikke er særlig problematisk eller en praktisk stor ”skade”. Huset har trods alt stået 40 år i denne tilstand uden anden skade end lidt afmærkninger på spær.

Som ev elmand skriver vil da vel altid komme en prisforhandling når der er en interesseret køber til dit hus.
Denne køber vil bruge alle hans argumenter for en reduceret pris herunder alle ting der er noteret i tilstand, el og energi rapporter.
På den anden side vil du påstå at alle de ting der er noteret i reporterne er småting som må forventes i et 40 år gammelt hus og at huset i øvrigt er prissat efter alder og tilstand og at der således ikke skal være noget prisafslag på handlen på grund af skader.

Afhængig af din tilgang til den forhandling der vil komme kunne det forhandlingsmæssig være en fordel hvis du havde et tilbud fra en tømmer på udbedringen af denne bemærkning og evt andre små bemærkninger. Hvis fx en tømmer kommer med et tilbud på 2 dages arbejde/20.000 kr for denne udbedring vil et være let for dig at modargumenter hvis modparten lader denne ”skade” indgå i en krav om fx 100.000 kr i afslag.

Medmindre det er en stor skade der gør at salget bliver besværliggjort mener jeg som udgangspunkt ikke at det økonomisk kan svare sig at udbedre denne lille ”skade” inden salget. I den del af landet jeg kommer fra kommer der altid en prisforhandling og man kommer til at give et afslag på prisen uanset om der er skader eller ej. Så er det en dårlig ide først at bekoste en udbedring af ”skaden” for derefter alligevel at komme til at give et prisafslag og på den måde at betale for ”skaden” 2 gange.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis