Fræse til at trække LAN kabel igennem etager? - erfaringer

Vi bor i et gl. hus og har lige fået installeret Fiber, dette er trukket ind igennem kælder...
Telefonstik er trukket på ydersiden af hus ind i stue så ikke samme problem tidligere.
Router har svært ved at dække hus fra kælder, så vil gerne have LAN kabel fra Fiber op i stue.
Er det et gør det selv projekt eller er der for mange risici? (ramme vandrør, elkabler) - hvordan har i fået gjort det og hvis i har betalt for det, hvad koster det ca at få lavet?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da et gør det selv arbejde. Du borer hul til kablet i etageadskillelsen og trækker kablet. Du behøver ikke bore huller og fræse riller, hvor der er størst sandsynlighed før rør eller kabler.

fase
Det er klart et gør det selv projekt. Men det kan godt betale sig at overveje hvordan du kan trække kablet så det ikke bliver grimt.

Jeg har i mit hus fx trukket et op langs væggen bagved køkkenskabe så det bliver helt usynligt til dagligt.

Nede i kælderen gør det typisk mindre med et synligt kabel så det handler om at få det pænt i stuen.

Køb desuden stift installations kabel, det er langt nemmere at trække igennem huller og Overvej om du ikke skal have nogle dåser i enderne det ser pænest ud.

Ask
Alternativt, hvis det kun er dækningen, som er et problem, så køb et wifi mesh-netværk og sæt en enhed på hver etage. Så skal du ikke bore og trække kabler.
Jeg skal i gang med samme projekt, fordi forbindelsen er forfærdelig fra kælderen.
Min løsning er at have routeren stående i kælderen ved fiber indgangen. Jeg trækker CAT7 kabel fra router til loftrum på ydersiden af huset, hvor der placeres en switch. Herfra trækker jeg netværk til kablede access-points på undersiden af loftet.
Jeg giver ikke meget for trådløse MESH netværk, da min erfaring er, at de er for ustabile og taber for meget hastighed.

Med ovenstående løsning er jeg næsten garanteret fuld hastighed, uanset hvor i huset jeg befinder mig.
Jeg har tidligere været skeptisk over for mesh-netværk, men der er sket meget de sidste par år, og i dag er det bestemt et seriøst alternativ til kabler, hvis det er dækningen, som er et problem.
Annonce
jenshøj skrev den 28-05-2021 12:47:40

Jeg har tidligere været skeptisk over for mesh-netværk, men der er sket meget de sidste par år, og i dag er det bestemt et seriøst alternativ til kabler, hvis det er dækningen, som er et problem.

 Og der kan jeg kun sige, at jeg ikke kender dagens standard. Men for få år siden afprøvede jeg to forskellige, der på ingen måde var tilfredsstillende.
Men det går hurtigt, så det er meget sandsynligt at det bare kører. Og så er et trådløst MESH netværk klart nemmere at have med at gøre.

jenshøj skrev den 28-05-2021 12:47:40

Jeg har tidligere været skeptisk over for mesh-netværk, men der er sket meget de sidste par år, og i dag er det bestemt et seriøst alternativ til kabler, hvis det er dækningen, som er et problem.

 Hvilke mærker/modeller kan du anbefale?

jenshøj skrev den 28-05-2021 12:47:40

Jeg har tidligere været skeptisk over for mesh-netværk, men der er sket meget de sidste par år, og i dag er det bestemt et seriøst alternativ til kabler, hvis det er dækningen, som er et problem.

Wifi er en del af hverdagsbeskæftigelsen ved undertegnede - korrekt at mesh det har udviklet sig og løser dækningsproblematikken, men det er så også det eneste mesh-løsninger løser. Alt der er båndbredde -eller latencymæssigt følsomt vil lide under det designvalg qua alt wifi er broadcast baseret.

FeuerDK's løsning med uplink fra router til en switch som fordeler ud til separate accesspoints er bedste løsning - hvis switchen kan levere POE (lavvoltsstrøm via netværkskablet) til de forbundne access points behøves man heller ikke et strømstik i nærheden af der hvor AP'et placeres (POE er et krav ved dem som FeuerDK linker til) + at ved kablede AP'er skal de ikke deles om båndbredden på wifi-netværket qua separat uplink til hvert AP.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Helt enig i, at kablet netværk ud til forskellige AC er det bedste. Overvej også at få en Firewall på til at dække hele netværket bagved, og måske end da lave flere seperate netværk (et til mor og far og et til børn der bare trykker løs på apps pop-up og alt muligt andet ;o)
Opsætning er forholdsvis nemt og du borer blot der hvor du er næsten sikker på der ikke ligger el / vand rør.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 28-05-2021 14:09:52

Helt enig i, at kablet netværk ud til forskellige AC er det bedste. Overvej også at få en Firewall på til at dække hele netværket bagved, og måske end da lave flere seperate netværk (et til mor og far og et til børn der bare trykker løs på apps pop-up og alt muligt andet ;o)
Opsætning er forholdsvis nemt og du borer blot der hvor du er næsten sikker på der ikke ligger el / vand rør.

 Alle hjemme-routere har en indbygget spi-firewall der kan blokere indgående trafik, vlan-separation hjælper også men desværre kan de to tiltag ikke længere stå alene.

Noget der kan hjælpe med at forhindre interception (mitm) og uønsket indholdsfiltrering er minimum, og det er de færreste hjemme-routere de kan finde ud af det hvis du ikke har lyst til at betale for (endnu) en abonnementsservice.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis