Anbefal bedste isolering under gulv med begrænset plads (kolonihave)

Skal have udskiftet isoleringen under vores gulv fordi isoleringen er blevet våd efter skybrud. Så vi skal have pillet gulvet op for at kunne gøre dette.

Har et støbt gulv (nok 40cm). Der ligger herover en dampspærre samt efterfølgende rockwoll eller lignende (men kun 5-8cm tykt). Ovenpå dette er der strøer (vel en 5cm høje) og så fyrtræsgulv som er ca 2cm. 

Der er normalt fodkoldt og under omstændighederne og begrænset plads er det ikke muligt at lægge en masse isolering. Men findes der alternativer som er bedre?

Jeg har selv overvejer leca nødder da jeg så ikk får samme problem hvis der kommer skybrud igen. Yderligere skulle mus mm ikke kunne lide leca nødder... (vi har haft mus under gulv brædderne kan jeg se)

Nb. Vi vil ikke støbe om. Yderligere Kan vi ikke forhøje gulvet. Så læsningen skal være indenfor de rammer der er mulige.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst skal du have blokeret for indtrængende skadedyr. Feks med eternitplader i strimler langs soklen. Jeg vil anbefale Sundolit plader som isolering, da de tåler fugt. Men fodkoldt vil det altid være med den konstruktion.
Frisk skrev den 29-05-2021 06:23:53

Allerførst skal du have blokeret for indtrængende skadedyr. Feks med eternitplader i strimler langs soklen. Jeg vil anbefale Sundolit plader som isolering, da de tåler fugt. Men fodkoldt vil det altid være med den konstruktion.

 I forhold til at blokere for skadedyr - så ved jeg ikke lige hvordan der skulle blive plads til det da de udvendige brædder næsten flugter med ydersiden af fundamentet.. 


Er sundolit lige så godt som rockwoll? Og hvad med evt leca nødder?

Rockwool suger vand hvis de er udsat for stående fugt eller endnu et skybrud. Det gør Sundolit ikke. Både mus og rotter graver lystigt i løs Leca.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du har en støbt sokkel hele vejen, er det jo ovenfra musene kommer. Men der er noget, der ikke rimer. Du har sokkel og dug, men får vand ind? Hvor lav er den sokkel?
Frisk skrev den 31-05-2021 06:03:15

Hvis du har en støbt sokkel hele vejen, er det jo ovenfra musene kommer. Men der er noget, der ikke rimer. Du har sokkel og dug, men får vand ind? Hvor lav er den sokkel?

 Soklen er ikke ret høj (og huset ligger lavt på grunden) - og problemet er hvis vandet står over sokkel højde - så kommer der jo desværre vand ind på isoleringen...

Annonce
Så må du jo dræne og grave væk fra soklen
Men hvad er det beste isolerings materiale? Hvis jeg har maks 10cm imellem terrændæk (beton) og strøer til gulv? Og vil det give mening at isolere imellem strøer og gulv?
Jeg er i tvivl, når det ikke handler om helårsbeboelse..
Men, som jeg husker det, må du ikke isolere mere end de 50mm, eller måske 70, ovenpå dit betondæk, ved gulv med strøer,  da det skaber risiko for opfugtning.

Det sagt, så isolerer flamingo omtrent lige så godt som mineraluld (som udgangspunkt).. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du vil have det optimale ud af højden skal du bruge kingspan isolering. De har noget bedre lambda værdier end fx sundolitt. De har forskellig ting til gulv og kan også vejlede dig.

Du får som andre skriver ikke fantastisk komfort, men der kan da godt blive lidt mindre koldt end nu. Regn dog stadig med at bruge hjemmesko eller sokker :-)

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis