Flere gulvvarmemanifolder på samme shunt

Hej,

Jeg er i gang med at bygge et anneks i en gammel staldbygning. Jeg anlægger gulvvarme, da der alligevel skal støbes nyt gulv.
Jeg skal samtidig har installeret en luft/vand varmepumpe, som bliver placeret i et fyrreum.
Dette fyrrum er placeret omkring 12 meter fra annekset.

Der skal være gulvvarme i andre bygninger også, og for at spare  installationsomkostninger samt driftsomkostninger og plads, vil jeg gerne nøjes med en enkelt blandeshunt og cirkulationspumpe til alle gulvarmesystemerne.

Jeg vil derfor have shunt og pumpe i fyrrummet, og her fra fordele til 3 gulvvarmemanifolder (stuehuset, 1. sal og annekset).
Hvilken rørdiminsion kan jeg nøjes med, når jeg skal have det shunttempererede gulvvarmevand sendt 12 meter fra shunten til selve gulvvarmefordeleren (manifolden)?

Jeg har hos min kæreste koblet to fordelere sammen (fordi der både skulle gulvvarme til kælder og stueetage, og derfor kom gulvvarmerør både ovenfra og nedenfra) med 32mm pexrør. Det fungerer super fint, men her er der også kun en meter mellem manifolden på shunten, og til den næste manifold.

Der skal jo kunne komme en del flow igennem, når det er shuntstyret gulvvarme, så jeg vil nødig underdimensionere de nedgravede varmerør.

Det bliver lige under 200m2 gulvvarme i alt, så cirkulationspumpen burde på papiret kunne trække det.

Kan jeg nøjes med 25mm, eller skal vi op i 32mm eller måske mere?
Nogle der har erfaringer med et lignende setup?


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Hej, Jeg er i gang med at bygge et anneks i en... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 28-05-2021 17:38:06

Jo fjernvarmerør vil være fint,
Men det er en meget dyr løsning med 3 stk  2 x 25 mm fjernvarmerør. Jeg ser priser imellem 230-270 kr/m plustilslutnings fittings i begge ender. Så jeg ville gennem tænke en løsning hvor inde-delen placeres tættere på forbrugerne.
 

 Hvis man lige holder øje, kan man finde brugte rør til meget rimelige priser. Købte lige 2x10m 32mm wavin superflex for et par uger siden. Gav 700,- samlet. Så det kan lade sig gøre, hvis man altså er tilfreds med brugt.

Desværre skal jeg altså bruge omkring 12m til annekset, medmindre jeg trækker lidt rør gennem værkstedet også. Det har jeg overvejet.
Men nu vil jeg holde øje med 28mm fjernvarmerør også.

Fittings kan fås til en brøkdel af prisen i Tyskland. De er måske ikke godkendt i Danmark, men så længe det er mit gamle sommerhus, går det nok.

Hvordan med samling af fjernvarmerør i jorden? Umiddelbart tiltaler idéen mig ikke, men der er masser af billige kortere fjernvarmerør til salg.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Skal man samle dem i jorden kræver det special værktøj som kan "svejse" plastrør sammen. Og derefter en slags krympemuffe uden på og til slut hældes isolering ned lidt ligesom byggeskum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2021 23:46:16

Skal man samle dem i jorden kræver det special værktøj som kan "svejse" plastrør sammen. Og derefter en slags krympemuffe uden på og til slut hældes isolering ned lidt ligesom byggeskum. 

 Tænkte nok det var mere omstændigt end fittings. Det er i hvert fald ikke et gør det selv projekt jeg vil være tryg ved. 

Jeg må finde et fjernvarmerør i den rigtige længde, eller trække rør i værkstedet, så jeg kan nøjes med kortere føring i jorden.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis