Flere gulvvarmemanifolder på samme shunt

Hej,

Jeg er i gang med at bygge et anneks i en gammel staldbygning. Jeg anlægger gulvvarme, da der alligevel skal støbes nyt gulv.
Jeg skal samtidig har installeret en luft/vand varmepumpe, som bliver placeret i et fyrreum.
Dette fyrrum er placeret omkring 12 meter fra annekset.

Der skal være gulvvarme i andre bygninger også, og for at spare  installationsomkostninger samt driftsomkostninger og plads, vil jeg gerne nøjes med en enkelt blandeshunt og cirkulationspumpe til alle gulvarmesystemerne.

Jeg vil derfor have shunt og pumpe i fyrrummet, og her fra fordele til 3 gulvvarmemanifolder (stuehuset, 1. sal og annekset).
Hvilken rørdiminsion kan jeg nøjes med, når jeg skal have det shunttempererede gulvvarmevand sendt 12 meter fra shunten til selve gulvvarmefordeleren (manifolden)?

Jeg har hos min kæreste koblet to fordelere sammen (fordi der både skulle gulvvarme til kælder og stueetage, og derfor kom gulvvarmerør både ovenfra og nedenfra) med 32mm pexrør. Det fungerer super fint, men her er der også kun en meter mellem manifolden på shunten, og til den næste manifold.

Der skal jo kunne komme en del flow igennem, når det er shuntstyret gulvvarme, så jeg vil nødig underdimensionere de nedgravede varmerør.

Det bliver lige under 200m2 gulvvarme i alt, så cirkulationspumpen burde på papiret kunne trække det.

Kan jeg nøjes med 25mm, eller skal vi op i 32mm eller måske mere?
Nogle der har erfaringer med et lignende setup?


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan se dette indlæg burde have være under "Fyr og opvarmning". Mods er velkommen til at flytte den.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Det kommer jo lidt an på rørføring.
Har du kun pumpe, termostat og kontraventil i fyrrum, videre til stuehuset, derefter 1. sal og så til anneks
Eller som du ordret beskriver " herfra fordele " er det en så "stjerne" forbindelse fra fyrrum og ud til de 3 steder.
Personlig ville jeg nok have den lidt højere temperatur frem til stuehus, og derfra op til 1. sal og ud til anneks. Men det kommer jo meget an på bygnings placering m.m.
Men undersøg lige om du overhovedet ska have en shunt. Måske kan varmepumpen levere tilpas lunken vand til gulvvarme, forudsat at du ikke har andet. Så kan den hæve temperaturen når det er varm brugs vand der skal varmes op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I princippet behøver du slet ingen blandeshunt når du kører med varmepumpe. Du får den bedste udnyttelses ved at køre med så lav fremløbstemperatur som muligt. Det kræver så lidt større rør, da vandflovet bliver større. 

Søren O
Tak for svarene.

Ja, det er "stjerne" forbindelse fra fyrrummet, med tre linjer trukket til manifolder i hhv. stuehus, 1. sal og anneks.Jeg kunne godt trække fra stuehuset, og op på 1. sal, men det er faktisk nemmere, at trække en dedikeret linje til 1. sal direkte fra fyrrummet. Og så får jeg også nogenlunde samme temperatur til alle manifolder.

Har selv tænkt på, at lade varmepumpen styre tepmeraturen, og dermed undgå blandeshunt'en, men tænker at der alligevel skal en dedikeret cirkulationspunpe til gulvvarmesystemet, og en samlet blandesløjfe med cirkulationspunmpe er til at betale. Så er jeg fri for at skulle bøvle med at styre temperaturen direkte fra varmepumpen. Jeg få i hvert fald en ekstra justeringsfaktor, som kunne være rar at have.

Mht. varmepumpens installation, er jeg endnu ikke begyndt at finde ud af, hvordan det helt præcist skal laves. Den skal både levere gulvvarme og brugsvand. Men tænker installatøren af varmepumpen kan rådgive mig med det.Jeg drømmer om at kunne lave et setup med en buffertank og en varmeveksler, men ved ikke om det kan fungere med en varmepumpe. Nu stopper jeg, inden jeg selv får tråden afsporet   

Jeg er rimelig tryg ved at 32mm vil være fint (tilslutningerne til manifolderne er typisk 1"). Men vil 28mm være nok?


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Søren O skrev den 27-05-2021 22:39:08

I princippet behøver du slet ingen blandeshunt når du kører med varmepumpe. Du får den bedste udnyttelses ved at køre med så lav fremløbstemperatur som muligt. Det kræver så lidt større rør, da vandflovet bliver større. 

 Når du skriver større rør, mener du så linjerne til manifolderne? Og med større, mener du da større end 32mm   


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Annonce
32 mm rør e4 “store rør” - de kan flytte stor energimængder og meget vand.
Bufferbeholder og varmeveksler? Vil du producere varmt brugsvand med varmeveksler forsynet til buffertank? Glem det, når du bruger varmeveksler mister du “grader” ved omsætningen. Du er nødt til at have varmtvandsbeholder koblet direkte til varmepumpen.

Søren O
Varmtvands beholder er ofte indeholdt i varmepumpe, Det kan så give en udfordring med afstand til tappesteder.
Når det er rørføring til 3 seperate gulvvarme manifold i stjerne så er 2 x 25 mm rør til hver ok.
Er det ude i jorden så skal der isoleres meget godt og tæt.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 28-05-2021 08:21:58

32 mm rør e4 “store rør” - de kan flytte stor energimængder og meget vand.
Bufferbeholder og varmeveksler? Vil du producere varmt brugsvand med varmeveksler forsynet til buffertank? Glem det, når du bruger varmeveksler mister du “grader” ved omsætningen. Du er nødt til at have varmtvandsbeholder koblet direkte til varmepumpen.

 Ja. Der er selvfølgelig et tab, ved brug af veksler. Og da det netop er de sidste grader, der er dyre at lave for varmepumpen, vil det nok ikke blive en energieffektiv løsning. Det er bare en drøm om, at få masser af varmtvandskapacitet, uden legionellabekymringer. Da det er et sommerhus, vil varmtvandsbeholderen stå ucirkuleret i længere perioder.

Hvad vil løsningen være på det? Skal temperaturen op over 60 engang imellem?

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
ev elmand skrev den 28-05-2021 08:44:27

Varmtvands beholder er ofte indeholdt i varmepumpe, Det kan så give en udfordring med afstand til tappesteder.
Når det er rørføring til 3 seperate gulvvarme manifold i stjerne så er 2 x 25 mm rør til hver ok.
Er det ude i jorden så skal der isoleres meget godt og tæt.  

 Ja. Afstanden til tappestederne er også lidt en bekymring. Men det er der desværre ikke så meget at gøre ved (udover cirkulation af det varme brugsvand, hvilket for mig at se vil være (varmt)vandvittigt i et sommerhus). Jeg har valgt at lave varmtvandsforsyningen til stuehus og anneks i 18mm isoleret pex, i stedet for 22mm, for at mindske mængden af vand der skal skubbes igennem, før der er varme i hanen.

Ja. Det skal lægges i jorden alt sammen. Både gulvvarmeforsyning og varmt brugsvand.
Når du siger "isoleres meget godt og tæt", vil fjernvarmerør så ikke være fint for gulvvarmeforsynings?


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Jo fjernvarmerør vil være fint,
Men det er en meget dyr løsning med 3 stk  2 x 25 mm fjernvarmerør. Jeg ser priser imellem 230-270 kr/m plustilslutnings fittings i begge ender. Så jeg ville gennem tænke en løsning hvor inde-delen placeres tættere på forbrugerne.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis