Hvor skaffer man en fyrretræsplanke til gulv?

Jeg skal have fjernet en væg. Når den forsvinder mangler jeg en gulvplanke, hvor væggen har stået.
Der er tale om fyrretræsplankegulv. Og planken der mangler skal være ca. 16 cm x 370 cm. Hvor skaffer man sådan noget?
Er det noget tømmerhandeler kan skaffe hjem?
Skal jeg gå til et savværk?
Eller noget andet sted?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor i landet bor du?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Prøv Kagerup eller Veksebo savværk.

Alternativt kan du købe 1x8" u/s i nærmeste tømmerhandel og høvle til.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 28-05-2021 10:47:35

Prøv Kagerup eller Veksebo savværk.

Alternativt kan du købe 1x8" u/s i nærmeste tømmerhandel og høvle til.

 Hvad betyder u/s i øvrigt?

Annonce
Nej - spærtræ er noget helt andet. Spærtræ er gran. Du skal spørge efter 1x8" fyr (25x200mm) U/S (usorteret). Bauhaus har det ikke, men det har Stark i Roskilde. Det er standardvarer, men du skal selv ned og vælge.

Nå træet sælges usorteret har du muligheden for at vælge det bedste bræt. Det kan ikke betale sig at vælge smallere end 200mm, da der bliver en del spil ved denne opsavning til gulvbrædder.

Træet sælges i faldende længder med et spring på 1' (30cm), så du skal bruge et enkelt bræt på 390cm (13 fod).

N.B. Er du ikke på nuværende tidspunkt en haj med en høvl, så bliver du det.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 28-05-2021 12:44:44

Nej - spærtræ er noget helt andet. Spærtræ er gran. Du skal spørge efter 1x8" fyr (25x200mm) U/S (usorteret). Bauhaus har det ikke, men det har Stark i Roskilde. Det er standardvarer, men du skal selv ned og vælge.

Nå træet sælges usorteret har du muligheden for at vælge det bedste bræt. Det kan ikke betale sig at vælge smallere end 200mm, da der bliver en del spil ved denne opsavning til gulvbrædder.

Træet sælges i faldende længder med et spring på 1' (30cm), så du skal bruge et enkelt bræt på 390cm (13 fod).

N.B. Er du ikke på nuværende tidspunkt en haj med en høvl, så bliver du det.   

 Super info, tak!

Mht. høvl, hvis jeg har en der har en overflade/planeringshøvl, er det så ikke passende at køre planken igennem den?

Jo på over/underside er en afretter hel fin, men inden du gør det skal du vide tykkelsen på dine nuværende gulve hvor brættet skal monteres for en jævn overgang. Mit gæt er at dine gulve er 21/22mm tykke.

Det er siderne jeg tænker på. Når du har fjernet væggen er det ikke sikkert sprækken hvor væggen stod er lige bred i begge ender - eller på midten for den sags skyld.

... så er det godt med en håndholdt høvl.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ellers er genbyg også et bud. De har mange forskellige tykkelser, som kan købes enkeltvis. Så kan du måske også finde et, som aldersmæssigt passer til det nuværende.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis