CE-mærkning af rækværk

Hej alle

Jeg har en bekendt, som godt vil stå for at svejse ståldele til et nyt hus (rækværk, værn og sådan). Men da det bliver i fritiden så går mit spørgsmål på hvordan man kan få det CE-mærket? Stålet købes jo i DK og der er ikke noget der, men CE-mærkningen skal der være styr på ift. byggesagen. Nogen der ved om man kan bestille en CE-mærkning bagefter/ved siden af?
mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan selv CE mærke rækværket. Du skal bare kende kravene for rækværker, så udsteder du et certifikat, som bekræfter, at det overholder de gældende krav. Hvis du vil have andre til at certificere, skal det det naturligvis prøves om gældende regler er opfyldte. Det koster kassen.

fase
Det lyder næsten for simpelt, for så ville mange vel kunne stå og svejse forskellige ting hjemme i garagen (selvfølgelig i god kvalitet), og så indbygge det i byggerier. Jeg har søgt lidt rundt og synes blot jeg støder på, at det sted der svejses, der skal de være certificerede til at udføre arbejdet og levere det CE-mærket.

Kan du lave CE-mærkningen fabrin ;) 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Den der udsteder CE mærkningen, skal selvfølgelig sørge for at arbejdet opfylder de stillede krav. Du læser om kravene til din konstruktion. Det kan være at svejsningen skal være udført af en smed/svejser med certifikat.
 Hvis jeg f.eks. laver en gruppetavle, skal den være CE mærket. Det gør jeg selv ved at sørge for at den overholder de stillede krav og printe en mærkat med CE mærkningen på. Ansvaret for overholdelse af reglerne er så mit.
Det er noget andet med dit rækværk. Det vil jeg da gerne sørge for bliver CE mærket for skal vi sige 30.000kr. Det kan du gøre selv billigere.  

fase
CE mærket betyder vel bare China Export.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
CE mærkning betyder, som der rigtig nok fortælles, at produktet lever op til de gældende krav. Når det er sagt, så er der forskel om det er et gelænder til en trappe på 3 trin op til hovededøren, eller til en altan. Hvis det er det første, så går du bare igang, det ville være tåbeligt at CE mærke det. Men hvis det er en altan, hvor mennesker kan komme meget til skade, så skal det CE mærkes. Det betyder certifikat på stål og svejsninger, overholdelse af krav iht. given standard samt tegningsdokumentation. Hvis du kan forklarer lidt nærmere hvad “projektet” indebærer, så ville det hjælpe :) 
Annonce
Det drejer sig mere specifikt om rækværk på en altan og noget gelænder på en trappe. 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Så det lyder til når det er noget med risiko forbundet, så er det et krav med CE mærkning, hvor det skal udføres på værksted som er godkendt. Ærgeligt. Der var ellers gode penge at spare :) 


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Faktisk skal alt bygningsstål du putter i en ny bygning idag være leveret af et firma der kan dokumentere sporbarhed på materialerne, men er bare ikke noget der bliver taget alvorligt i byggebranchen altid, men kontrollen skulle blive optrappet på området - bla på altanområdet, som der har været krav om CE mærkning i flere år, men ikke været taget seriøst, pga manglende kontrol - så er det træls når man i den virksomhed jeg arbejderbruger en formue på og blive certificeret til og må levere bygningsstål, når den lokale bondesmed bare lige klasker en altan sammen..
CE mærkning og (ISO)certificering er ikke det samme. Certificering garanterer, at firmaet laver den samme kvalitet hver gang.

fase
S. Fabrin skrev den 28-05-2021 09:09:56

CE mærkning og (ISO)certificering er ikke det samme. Certificering garanterer, at firmaet laver den samme kvalitet hver gang.

 Men er stadigvæk påkrævet ved bygningsstål..

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis