CE-mærkning af rækværk

Hej alle

Jeg har en bekendt, som godt vil stå for at svejse ståldele til et nyt hus (rækværk, værn og sådan). Men da det bliver i fritiden så går mit spørgsmål på hvordan man kan få det CE-mærket? Stålet købes jo i DK og der er ikke noget der, men CE-mærkningen skal der være styr på ift. byggesagen. Nogen der ved om man kan bestille en CE-mærkning bagefter/ved siden af?
mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle Jeg har en bekendt, som godt vil stå for... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan jo sige, at der er lavet en lov for vel at undgå svindel og/eller dårligt arbejde. Sådan groft sagt. Det kan man sådan set jo ikke være imod, men det er jo lidt mærkeligt, at man selv kan sætte spær op og bygge sit eget hus, hvis man er håndværker eller ivrig gør-det-selv, men man må ikke svejse et rækværk og sætte op uden der er godkendelse til det. Det er jo ikke alt der giver mening, men sådan er det jo sjældent.

Så jeg forstår det sådan, at man skal have det udført på et værksted der er certificeret og kan CE-mærke produktet. Man kan ikke bestille f.eks. en ingeniør eller konstruktør eller anden til at føre kontrol f.eks. 5 timer og så sige god for det er lavet i orden og så CE mærke rækværket/altanen. 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej Dan
Der er intet der forhindre dig selv i at lave det, så længde du kan dokumentere følgende:
Certifikat på stålet - det får du af leverandøren.
At det du konstruere følger BR iht højder, mellemrum osv. søg på “gelænder regler”. At det styrkemæssige er i orden - enten ved beregning eller fysik test (altså at det er forsvarligt monteret og ikke fejler hvis man står og belaster det. Ja så er der den med svejsningerne, hvor der skal være certifikat, men hvis de er pænt udført, og består en styrketest - så kan jeg ikke se det ikke skulle blive godkendt. Og når alt ovenstående er sagt, så er der ingen som kommer og kontrollere det. 
Jeg har nu selv fundet frem til at rækværk IKKE skal have et ce mærke. Det er beskrevet i EU dokumentet her:
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/5744

Men men men, så skal der så fastsættes en exc klasse og så er vi vel lige vidt igen, så skal stålet svejses certificeret. Korrekt? Nogen der er så er inde i EXC klasse og hvad det betyder? 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ville det ikke være langt nemmere at overlade opgaven til din bekendt eller den lokale smed. Om dit rækværk er CE mærket eller ej er inderligt ligegyldigt.   

... med mindre selvfølgelig at love, forordninger, anvisninger etc. etc. er det egentlige projekt.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis projektet så ikke kan få en godkendelse ifm. ibrugtagning, så er jeg jo på den ;) Så vil jo gerne spare, hvis jeg kan, men jeg tror da efterhånden at det er så besværligt at gennemskue reglerne og (evt. komme omkring dem), at det blot er nemmere at købe det ved en smed i området og så må man jo betale ved kasse 1.   

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis