Hvordan skal jeg male

Hej

Vi har for nyligt købt et sommerhus. Et dejligt kalmarhus fra 70-erne.
Væggene i stuerne er træfarvede (måske lakerede, kan ikke afgøre det)
Vi ville forfærdelig gerne have dem malet i en lysere farve. eventuelt pigmenteret, så man kan se træet igennem.

Hvordan skal vi gøre? og hvilken maling skal vi bruge?
Skal der slibes ned først   ?

Nedenfor er et billede af en væg i huset.

På forhånd tak.

Matmorfus.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at tørre på det med en våd klud, hvis træet bliver mørkt er der ikke lak på. Hvis det er lakeret er du nødt til at slibe lakken af (stort arbejde).

Herefter er det støvsuge + nedvaskning med trærens/grundrens (evt knastforsegling) - grundigt og evt flere gange hvis der ikke er gjort noget ved siden 70'erne, dette fjerner fedtbelægninger, nikotin fra rygning etc.

Herefter kan males med hvid lud eller lignende, det vil lysne træet og er transparent - fremgangsmåde og eksempel på linket nedenfor, trip trap og Junckers hvid lud er begge gode produkter til formålet.

https://handyman.dk/maler/indendoers/lysning-af-traelofter/

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Væggene i Kalmarhuse fik i langt de fleste tilfælde en gang interiørlak.

Det letteste, hurtigste og billigste er af vaske af i brun sæbe. Det fjerne både snavs og affedter, og danner en god bund for videre behandling. Du behøver ikke slibe hvis det er lak, da brun sæbe giver en ru overflade hvis du bruger en stiv børste, men gennemslag fra knaster kan være et problem.

Gennemslag kan dækkes men går ud over de transparente egenskaber du efterlyser. På den anden side er der gode muligheder for at dine trævæggene er færdig med at svede harpiks. Som jeg husker det var de tidlige Kalmarhuse beklædt med gran af god kvalitet.

Derefter maler du med en transparent lys maling. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En vigtig pointe er vel at du ikke kan bruge lud uden at slibe. Hvis du vil male ovenpå lakken skal du bruge transparent maling 

Ask
Det giver ingen mening at bruge lud på behandlede (lukkede) overflader. Lud giver kun mening på råt træ.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den moderne som man nu kalder "lud" behandling er en transparent maling, og har ikke noget med lud at gøre. Det kan udmærket bruges på tidligere lakerede flader efter grundig rengøring.
Er det rå træ kan man lysne med kærnemælk. Det skal være den økologiske, da det er den eneste der er "rigtig" kærnemælk. Det har jeg prøvet for ca. 25 år siden bl.a.a i det rum jeg sidder i nu. Og der ses stadig lyse områder, og når jeg ser efter så trænger det til en ny omgang af en eller anden slags. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også