Eftermontering af ventil i kip på tagpaptag

Har et gammelt træhus i Sverige, hvor jeg er ved at fikse den forrige ejers isoleringsmani.

Det er et hus fra 50'erne, så der er naturligvis ikke er dampspærre, og at eftermontere en sådan over hele huset ville være både arbejdsmæssigt og økonomisk uoverskueligt.

Huset har det man på svensk kalder "kallvind" eller uopvarmet loftrum, hvor isoleringen ligger mellem bjælkelaget/spærfødderne. Taget er tagpap, så selvfølgelig diffusionstæt.

Huset er sådan lidt spøjst bygget op, hvor man er startet med et hovedhus, og så har man efterhånden som pengene har været der, bygget lidt mere til.

Nuvel - den forrige ejer har tænkt at han gerne ville spare 200 kr om året på varmeregningen (brænde kan man næsten få smidt i nakken hér, og el koster det halve), så han havde simpelthen valgt at lægge 400 mm glasuldsisolering mellem spærfødderne, i stedet for de 200 mm savspåner huset er startet ud med at have.
Det har haft den effekt at der ikke er trængt spildvarme op i loftrummet.
Heldigvis er husets primære varmekilde brændeovn, og skorstenen går igennem 2 ud af 3 loftrum, så disse får varme i løbet af vinteren. Det sidste loftrum får dog ingen varme derfra, og er nordvendt, så får heller ikke glæde af solen. Det har haft den effekt, at de rupløjede tagbrædder har fået fugt op fra huset i løbet af vinteren, og der var dannet et ret jævnt lag hvidskimmel.
Heldigvis er trækket fra brændeovnen ikke ført udenfor, så brændeovnen har taget luften fra huset, og sendt det ud gennem skorstenen, og har dermed dannet et lille undertryk, som har mindsket luftgennemtrængningen fra huset til loftet, så angrebet har ikke skadet træet. Forrige ejer har haft det sådan i 15 år før vi overtog huset, så det har nok taget lang tid om at komme til nuværende tilstand, men det skal jo fikses.
Det er tilsyneladende meget normalt med skimmel på loftet i Sverige, for svenskere har et pænt laisse faire forhold til det, og da jeg viste problemet til min nabo var han sådan "hvad er problemet"? :).

Anyway - med møje, besvær, hardcore åndedrætsværn, heldragter. damprenser og produkter med mærkelige navne, har vi nu saneret brædderne og affugtet, så de nu ikke har hverken synlig skimmel eller sporer (har fået det målt af et firma). Problemet skal dog løses, så skimlen ikke kommer igen.

Så nu har vi hevet al glasuldsisolering isolering ud fra alle bjælkelag i hele huset, som skal erstattes af 200 mm cellulose/træuld. I den forbindelse har vi så monteret/tapet en dampbremse (a la vindpap) imellem bjælkelagene på det problematiske loftrum så luften vælger udluftningen og utætheder i stueetagen at ventilere ud af, i stedet for loftet (path of least resistance). Desuden etableret tagfodsudluftning - ikke for meget og ikke for lidt, men lige tilpas. Træulden er hygroskopisk, så den kan optage fugt fra huset når det er koldt, og afgive det igen når det bliver varmt. Så der skal være så lidt ventilering at overskudsvarmen fra huset varmer tagrummet så meget op at det forhindrer kondensering (over 70% RH), men nok til at fugten kan blive ventileret ud når cellulosen afgiver den.

Grunden til dampbremsen var, at lige præcis i det rum der ligger under det problematiske rum er loftet bare ubehandlet perlespont/træpaneler hvor resten af huset har malede lofter, som har tætnet en del.

Nu er vi næsten færdige med arbejdet. Gangbro (eller nærmere kravlebro) bliver lavet i weekenden, og løsulden sprøjter jeg ind på mandag. Det har været et ganske frygteligt projekt, for taghældningen er ikke mere end 21 grader, og højden går fra at være 120 cm til 15 cm, så pænt nederen arbejdsmiljø at lave pas-stykker mellem skæve spær, sanere, tape mv., hvilket har kostet mig et bøjet ribben :).

Anyway - fordi huset er sat så underligt sammen, hvor gammelt ydertag mødes med indertaget, så ender loftet ligesom blindt højt oppe i et hjørne mellem denne tilbygning og "hovedhuset".
Dér vil jeg gerne have sat en lille tagventil i tæt ved kip, så jeg ved at luften er i bevægelse over alt. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan man gør.

Det er ikke et svejset tagpaptag, men sømmede shingles, så man burde jo bare kunne løsne en enkelt shingle, bore et 70 mm hul, og skubbe en eller anden ventil op under den overliggende shingle, og evt svejse et stykke ekstra pap henover den. Ville sådan en tagpap "klipfisk" her være egnet, eller er der andre de facto løsninger der måske er lidt lettere at eftermontere? Gerne med links.

Det skal jo ikke være et decideret udtræk, men bare en lille ventil, så luften ikke stagnerer i det blinde hjørne.

Ville elske at hyre en håndværker til opgaven, da tagpap ikke er min spidskompetence, men nu har jeg ringet rundt, og ingen har tid før næste år :).

Beklager den lange smøre, men ville gerne forklare at jeg ikke har handlet helt uden at undersøge sagen, og dermed undgå at få for mange formaninger om udluftning, isolering, dampspærre, gamle huse, og andre gode råd, i stedet for hjælp med det jeg eftersøger :).

NB. Her er lidt billeder, så I kan grine af hvor latterlig en arbejdsstilling det var, samt et par af det næsten færdigforberedte loft (alt er tapet nu). Det sorte på brædderne er ikke skimmel, men gammel tagpap, da de har genbrugt gamle rupløjede brædder fra et andet tag til at lave en væg.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også