AEG tørretumbler larmer og rasler

en 4 år gammel AEG 8000 serie rasler pludseligt. Ingen fejl på display.
Jeg har fjernet sidepanel. Lyd kommer fra motoren. Når jeg drejer med hånden så der kan mærkes modstand men ikke konstant.jo hurtigere jeg drejer jo mere lyd kommer.

Hjælper det med at kontakte AEG eller det er bare spild af tid?
tjek video

https://youtu.be/5t-QgG2L-j4
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan rulle remmen af strammeren og på den måde konstatere om det er motoren.
Det kan ellers være glide skinner foran der er slidt, hårnåle, søm, bukseknapper, BH bøjler eller andet der har fundet vej et sted hen hvor det ikke høre hjemme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-05-2021 23:27:24

Du kan rulle remmen af strammeren og på den måde konstatere om det er motoren.
Det kan ellers være glide skinner foran der er slidt, hårnåle, søm, bukseknapper, BH bøjler eller andet der har fundet vej et sted hen hvor det ikke høre hjemme. 

Tak for dit svar!

jeg har rullet remmen af. 

Der står noget med 10 år garanti på motoren. Men er det motoren eller leje?


Når remmen er rullet af drejer du tromlen, både hurtig og langsom. er lyden så væk?
Jeg går uf fra at video viser når motor går i gang.  
Den lyd tyder på at det er noget der stryger imod inde i motor. Der er vel ikke strips
ende som stikker der ind.
Men det er tydelig at det er motoren, og med 10 år garanti skulle du jo være dækket.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sagen er afsluttet. Electrolux har kigget på mine videoer og sendt en teknikker som har skiftet motoren (gratis ifg 10 år garanti). Der er gået næsten ca  2 uger siden min første henvendelse til dem.
Og problemet er i motoren. En limet magnet er faldet af. I stille tilstand sidder den fast pga magnet felt, men når motoren er i gang så løber den ud fra center og rammer andre dele. Der er riser på magnet. 
Annonce
Jeg har præcis den samme fejl også på en AEG 8000 serie. Den går hårds nogle steder når jeg drejer på hjulet og så kommer der nogle knase lyde. Kom der også knase lyde fra din? Ingen fejl i display heller. Var det noget problem med at få dækket det på garantien? :)

David
Prøv at pille remmen af og starte maskinen. Har du det sammen som på video som er på i min besked fra 26-05-2021 23:45 ?

der er 10 år garanti på motoren (der er skilt på). Min maskine var 4 år gammel på det tidspunkt.
Hvis der skal en teknikker på besøg så bed dem om at tage en ny motor med. Den skiftes på 5 min så de spare tid på at køre frem og tilbage.
Det ser ikke helt ud som på din. Jeg pillede kun det yderste skjold af for at se om der var noget i klemme i tromlen men der sad et hjul og et skjold mere i bunden :) Min er 3 år og 10 måneder gammel. Så måske er det en typisk fejl :) Jeg må prøve at ringe til dem.

David
Hvis du tager den ene side af maskinen kan du tage remmen af motoren. Når du så drejer rundt med tromlen skulle den gerne være lydløs hvis problemet er i motor.
Men ofte er det fremmedlegeme der har forvildet sig forbi trevle nettet og ned til glide stykker der holder tromlen foran.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for hjælpen. Jeg fik gjort det i weekenden og det er motor der er problemet. Den skriger og hyler når den kører uden belastning. Fik kontaktet AEG og de vil skifte den på garantien :)

David
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis