Overgang fra gavl til tag på tilbygning (fritidshus)

Hej,

jeg er ved at lave en lille tilbygning, en slags alkove til at sove i, i gavlen på mit kolonihavehus.
Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lave taget på tilbygningen og håber der er nogle gode råd at hente her. Jeg har tænkt mig at isolere med 90 mm mineraluld og lægge eternitplader ovenpå.

Mine spørgsmål er:
1) Er det nok med krydsfinerplader som undertag til eternitplader eller skal jeg lægge tagpap først?

2) Hvordan laver jeg overgangen fra gavlen på det eksisterende hus (B) til taget på tilbygningen (C)? Jeg har fjernet beklædningen på gavlen (1 på 2 beklædning) men vil gerne montere den igen bagefter.

På forhånd tak

Mvh
Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. spørgsmål 2: Så er jeg nysgerrig efter om der findes en bestemt aluminumsliste eller lignende der kan fasgøres til gavlen og så placeres ovenpå eternitpladerne... eller måske en anden løsning.
Ved ikke om der findes en standard-profil men det jeg ville gøre var at skære pladerne skrå i toppen så de kan ligge plant mod gavlen. Overgangen mellem gavl og plade inddækkes med en fleksibel inddækning ala wakaflex eller perform flash.
Den udvendige gavlbeklædning udføres så den går udenpå inddækningen og overlapper så langt ned det kan lade sig gøre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Husk undertag medklemlister under dine tagplader.
Hvorfor bruger du undertag, når der er tale om eternit plader ?
Ved f.eks. wakaflex skæres toppen en tagbølger væk ( skrå) på de øverste 8-10 cm så wakaflex ikke starter med den store tur ned i bølgerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svarene BOFH, Frisk og ev elmand.

@ev elmand - ja jeg er også i tvivl om det overhovedet er nødvendigt med undertaget. På det eksisterende tag er der ikke noget. Der ligger eternitpladerne direkte ovenpå trækonstruktionen med mineraluld under.

Er det i dine øjne rigeligt, hvis der også kommer en gang vindpap mellem eternit og mineraluld?

Annonce
Der skal ikke noget under bølge eternit andet end 5 cm luftrum imellem lægter og mineralmuld. ( måske lidt mindre ved så lille et tag ) Og så skal der være udluftning ved tagfod og ved sammenbygning.
Ved tagfod sammenlagt 1,5 cm sprække og ved sammenbygning kan luften måske kommer op bag gavl beklædning på hoved huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis