Behandling af trægulv

Hej.
Jeg har fornyligt købt hus og der er et relativt nyanlagt trægulv. Der er ret store plamager der hvor gamle ejers ting har stået. Kan man behandle dette væk eller er man nødsaget til at slibe gulvet.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver plamager. Er der tale om farveforskelle hvor den tidligere ejers tæpper lå, og hvilken overfladebehandling har gulvet fået og vedligeholdt med?

Gulvet ligner fyr. Er det korrekt? Er gulvet massivt eller laminat?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det er farve forskel jeg mener. Kan du se de vedhæftede billeder☺️
Gulvet er massivt fyr.
Jeg tror det er behandlet med hvid ludolie men kan ikke bekræfte dette.
tror du at farve forskellen bliver mindre med tiden og at det “bare” er solen der har ændret farven? ☺️
Det forsvinder med tid. Men find ude af om det er ludet og derefter matlakeret. Det er vigtigt for fremtiden.
Billederne viser de typiske aftegninger efter tæpper. Det skyldes solen påvirkning af nåletræ og går ikke væk.

Du kan grundrense med brun sæbe og en stiv gulvskrubbe, men hold dig til brun sæbe og ikke grundrens eller trærens. Er der stadig farveforskel, kan du vaske med kalkvand. Kalk går i forbindelse med nåletræets trakeider som bleges uden at påvirke cellulosens stabiliserende egenskaber.

Der står meget vås på nettet, hvor forvirringen om lud, lak og sæbe er total.   

Efterfølgende kan du efterbehandle med sæbe med et højt lanolin indhold. Min erfaring efter tre børns opvækst og indtil videre fire særdeles aktive jagthunde gennem 35 år er, at intet overgår denne behandling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tusind tak for svar ☺️ Jeg var forbi huset i dag og fandt denne dunk. Jeg formoder det er hvad der er brugt til gulvet... uden at være sikker 
Annonce
For at være helt ærlig - Trip Trap Natursæbe er et skodprodukt til vedligeholdelse af trægulve. Det indeholder max 30% lanolin. Du skal bruge sæbe med omkring 80 - 85% lanolin.

Gammeldags sæbespåner til uldvask er nok det nærmeste du finder i supermarkederne. Blød spånerne op i lunkent vand dagen i forvejen, så går resten som en leg.

P.S. Vær opmærksom på, at brun sæbe kun egner sig til rengøring og ikke til vedligeholdelse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan faktisk ikke se, om gulvet er lakeret.
Amalie mente det var hvid ludolie - det passer meget godt med Trip Traps hjemmelavede teorier om træ og træpleje.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for at i giver jer ti
vi vasker det for første gang i morgen.
Hvad anbefaler du mest at vi bruger brun sæbe eller sæbespåner

og vil du evt sende et billede af hvad du vil anbefale vi bruger til vedligeholdelse. Jeg kære nemlig gerne i en rengørings butik for at få noget ordentligt.🔥
Først renser du gulvet grundigt med brun sæbe og en gulvskrubbe. Er det ikke nok til at jævne misfarvningerne, bruger du rigtig lud på kalk - under ingen omstændigheder det elendige fluidum fra Trip Trap.

Derefter vaskes gulvet i en fed sæbeopløsning. Afvaskningen skal foretages flere gange over de næste 3-4 måneder før den fulde effekt er opnået. Vedligeholdelsen foretages også med samme sæbe 3-4 gange om året.

Både lud og sæbe kan købes hos Tibberup Høkeren i Helsingør. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis