Ampere i DK og USA

Er der en elektriker tilstede der kender forskellen?
Læste om en elbil lader i USA som i ny version var droslet ned fra 80 amp til at kunne yde 48 amp

I danmark lader de fleste elbiler med 11 KwH hvilket kræver 22 amp.

Er der nogen der ved om de usa amp er sammenlignlige med danske amp?

Katmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ampere = watt / volt. Det gælder i hele verden og er ren fysik.
Netspændingen i USA er 120 volt mod vores 230 volt. Det betyder at strømstyrken (ampere) bliver næsten dobbelt så høj i USA om herhjemme - ved samme effekt (watt).

Søren O
11kw er 16A fordelt på tre faser i DK, fordi:
230x16x3 =11.040w.

I USA har de som regel kun 2x120v, Dvs.
120x48x2 =11.520w
Derfor skal de i US&A trække 48A pr. Fase, hvor man i dk kan nøjes med 16A, for at opnå 11kw ladning.

I øvrigt tror jeg ikke 11kw er det mest normale. Der er mange der kun lader med en fase hjemme, Dvs max 3,7kw i dk.

Og så kan man lade 200kw+ på visse stationer, hvis materiellet tillader det.

Hvor har du mon de 22A fra? Det tal passer ikke umiddelbart. 

Elektronikteknikeren
I USA er tre faser meget sjældent, undtagen i industri- og kontorbyggeri. Almindelige husinstallationer er 2 x 120 V.
Alt efter hvor meget man vil betale (alting koster i USA) kan man få forskellige strømstyrker ført til huset, f.eks 50 A.

Højstrømsladerne til elbiler er en anden historie, de lader med DC.

Alle svarene er naturligvis ganske korrekte, så her er et billede på forholdet imellem ampere ved forskellig spændig:
En 50 W forlygte pære på en bil ved 12 V trækker ca. 4 Ampere
En 50 w pære i en lysinstallation ved 230 V Trækker ca. 0,22 Ampere
 Så i Norge, Amerika og andre lande med en lavere spænding må man bruge tykkere kabler hele vejen igennem for at trække den samme energi. Til gengæld så har man ikke så stor risiko for at få strøm igennem sig og derved komme til skade.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mange tak

ja de 22 amp var noget vrøvl.
11 kw ladning kræver 16 amp og 22 kw ladning 32 amp i ca. tal

Det er fordi jeg selv lader med 16,5kw og det svarer vist til 22 amp. eller måske 24 amp.
(der findes faktisk teslaer med dobbellader som kan hive 22kw).

Det er rigtigt at mange kun har 3,7kw derhjemme.

Mit spørgsmål opstod da jeg så tesla kom med en ny hjemmelader hvor de nedsatte amp fra 80 til 48amp.
Men da det er USA ampere blev jeg i tvivl

jeg har den gamle model som kan levere 32 amp.

Så hvis den nye lader leverer 48 USA ampere, hvad vil jeg så kunne hive ud af "danske" ampere?

PS. jeg har 32 amp sikring i tavlen og 35 mastesikring og jeg ved jeg kun ville kunne udnytte alle 32 amp om natten eller når der ikke kører ovn eller andet storforbrugene. men jeg kan med min bil kun bruge de 22 amp, så det betyder ikke noget.


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis