Blomsterbed afvanding

Hej.

Er igang med at lave forhaven, og i den forbindelse har jeg et felt omgrænset af granit kantsten.

Planen er, at der skal sættes 3 mindre træer, og så noget grønt bunddække.

Jorden er generelt lerjord, og jeg kan nu se, at vandet har svært ved at trænge væk, ved store regnskyl som i disse dage.

Jeg skal grave 3 større huller, der hvor træerne skal stå. Og så fylder jeg ellers resten op med alm blomsterjord, og sætter bunddækkende i.

Vil det give noget at bore 3 huller i Ca 1 meters dybde med 15 cm pælebor mellem træerne, og så fylde dem med alm jord blandet med småsten? Vil det kunne aftage vand og fungerer lidt som dræn?

Mvh. Christian M

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, din ide med at bore dybt kan hjælpe noget.
Nu kommer det jo an på hvor højt grundvandet står, ikke mindst efter en måned der har været den næst vådeste i alle de år de har målt på regnmængder.
Jeg har gjort det et par steder i vores have, hvor der altid samlede sig vand. Det har hjulpet så græsset nu kun er "sjasket" frem for før, hvor der stod klart vand. Jeg fyldte hullerne med perlesten (da jeg havde dem) og så er der bare lige det øverste spadestik der er græstørv/jord.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Historiske roser trives godt hvor jorden holder på vandet uden at være vandmættet, så lerjorden kan være perfekt hos dig uden yderlige tiltag. Nogle sorter opnår en højde der forhindrer indkig. 
Det kan også gå den anden vej , så du får masser af vand op nede fra grundvandet.................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Rantzau skrev den 26-05-2021 15:46:02

Historiske roser trives godt hvor jorden holder på vandet uden at være vandmættet, så lerjorden kan være perfekt hos dig uden yderlige tiltag. Nogle sorter opnår en højde der forhindrer indkig. 

Tanken er 3 træer uden grene, med en rund top om så sige. 

Og så grønt bunddække, der er grønt hele året. Så ingen roser 😊

Mvh. Christian M

karl smart skrev den 26-05-2021 17:52:01

Det kan også gå den anden vej , så du får masser af vand op nede fra grundvandet.................

Dét har jeg slet ikke overvejet. Du har fat i noget interessant der 

Mvh. Christian M

Har lavet et par af de der “søjledræn”. effekten afhænger meget af hvad man kommer ned til. Her hos os hjalp det fordi jeg kom under det ultrakomprimerede lerlag som var blevet skabt under byggeriet.

Det kan ikke skade, tvivler på at du får skabt en “kilde” ved at bore 1m ned, men bestemt ikke ekspert i hydrologi og geologi. Men hvis det var en risiko så tænker jeg den var blevet opdaget da der blev gravet fundament til huset.
Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis