Underjordisk vandtank, fast pumpesystem?

Jeg har en underjordisk vandtank (olietank oprenset og konverteret til vandbeholder) på 4000 liter, som aktuelt tilgås via den gamle påfyldningsstuds med en metal skruehætte monteret.
Vi skal snart i gang med at etablere træterrasse og i den forbindelse vil studsen blive dækket.
Pt. smider jeg en slange monteret på en jetpumpe i tanken og pumper vandet op i 1000 liter palletanke. Det skulle jeg gerne kunne fortsætte med.
Jeg ønsker derfor at etablere en løsning, hvor vi har en permanent slange i tanken, der er trukket ud under terrassen, så jeg fortsat kan pumpe vandet op derfra til brug i haven.

Men hvad skal jeg bruge til det? Jeg er novice i alt omkring haveslanger, koblinger, studser, forgreninger og ikke mindst, hvordan jeg får en permanent slange gennem skruehætten, så der ikke kan ryge snavs, dyr og lignende ned i tanken? Findes der en smart måde at etablere en løsning på?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er en 4000 l jordtank forsynet med mandedæksel hvor påfyldnings- , udluftnings- og sugerør er monteret i muffer. Påfyldningsrøret er 2” og udluftningsrøret er 1 1/2” (normalt).
Jeg vil anbefale et fast monteret sugerør i f.eks. 1” eller 1 1/4” galvaniseret gevindrør. I bunden monteres kontraventil, og i toppen en nippelmuffe der passer i en af mufferne i mandedækslet. Tilsvarende på oversiden af mandedækslet tilsluttes PEM rør med fitings til den samme muffe. Brug ikke almindelige haveslanger - de er for sårbare.

Søren O
Jeg har kun adgang til hvad jeg formoder er en 2" påfyldningsstuds. Resten er gemt væk under fliseterrassen.
Så det skal være et system der monteres direkte her og så vandet kan pumpes op.

Tænker at det vil være godt at lave i galvaniserede rør, så jeg ikke skal tænke på mørnede vandslanger de næste mange år. 
Selvfølgelig skal du bruge galvaniserede rør eller PEL, ingen tvivl om det. Din påfyldningsstuts er sikkert med udvendig gevind. Proppen er sikkert af messing, som du får boret et hul i og slået et gevind passende til et 1" rør. I gevindet skruer du en 1" vinkel/bøjning, som bærer et rør ned i tanken. Røret skal ende ca. 10cm over bunden. Fra den fri ende af vinklen/bøjningen fortsætter du med en passende dimension i PEL eller hvad du fin der passende. Røret ned i tanken skal selvfølgelig forsynes med kontraventil.

fase
S. Fabrin skrev den 26-05-2021 13:36:27

Selvfølgelig skal du bruge galvaniserede rør eller PEL, ingen tvivl om det. Din påfyldningsstuts er sikkert med udvendig gevind. Proppen er sikkert af messing, som du får boret et hul i og slået et gevind passende til et 1" rør. I gevindet skruer du en 1" vinkel/bøjning, som bærer et rør ned i tanken. Røret skal ende ca. 10cm over bunden. Fra den fri ende af vinklen/bøjningen fortsætter du med en passende dimension i PEL eller hvad du fin der passende. Røret ned i tanken skal selvfølgelig forsynes med kontraventil.

Præcis, udvendigt gevind og en prop - kunne fint være messing, men det kan jeg ikke sige entydigt.

Men det lyder umiddelbart som en køreplan, der vil kunne fungere. Hvordan er holdbarheden, hvis jeg kører med PEL? Kan jeg forvente at det problemfrit kan ligge de næste 20 år under terrassen eller mørner det med tiden?
PEL rør bruges  af vandforsyningen og holder nemt 20 år..

fase
Annonce
Tænker alligevel jeg ville lave en inspektionslem af en slags, så terrassen ikke skulle rykkes i stykker hvis et eller andet fejlede.. :)
Grillbill85 skrev den 27-05-2021 17:22:06

Tænker alligevel jeg ville lave en inspektionslem af en slags, så terrassen ikke skulle rykkes i stykker hvis et eller andet fejlede.. :)

Fin tanke. Det må jeg prøve at arbejde ind i projektet. 👍

S. Fabrin skrev den 27-05-2021 14:08:23

PEL rør bruges  af vandforsyningen og holder nemt 20 år..

Det kører jeg med.

Tak for hjælpen. 👍
PEL rør bruges næsten ikke mere. Nu er rørene blevet blå og hedder PEM rør. Tror årsagen til PEM er mindre godstykkelse som giver større lysning og mindre tryktab.
Det kunne være en god ide at frilægge mandedækslet, så du kan komme til selve tanken, når du engang får brug for det. En brøndring kan holde jorden væk fra dækslet.

Søren O
Jeg skal grave hele terrassen op for at lokalisere det. Så det bliver ikke aktuelt.
Vi lever med det som det er.

Men jeg ser efter PEM rør i stedet. 😁 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også