Hvad er det på mit loft?

Hej,
Jeg kigger på et hus fra 1960 hvor man på det oprindelige skiffereternit har monteret et metaltag.
På loftet ligger kun 5 cm isolering. Oven på isoleringen kan jeg nogle steder se nogle hvide 'støv baner'. Disse løber nogenlunde under taglægterne.
Er det asbest?? eller ??
Jeg påtænker en renovering af huset hvor jeg selv vil fjerne både metal og asbesttaget. Sidst nævnte med maske og selvfølgelig pakkes forsvarligt til afhentning af kommunen. Nogle erfaringer hermed?
Isoleringen vil jeg i samme omgang fjerne.
Skal jeg holde mig langt væk??
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Skiffereternit indeholder ikke asbest.
2: Kommunen afhenter ikke byggeaffald. Det skal du selv stå for.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for input Rantzau,
Det er første gang jeg hører at skiffereternit fra 1960 ikke skulle indeholde asbest. Det vil være en enorm lettelse, men jeg tror desværre ikke det er rigtigt. Jeg har kunne læse at alt eternit fra før 1984 indeholder asbest.
Kommunen afhenter rigtig nok ikke byggeaffald - medmindre det er et asbestholdigt tag der er forsejlet på paller.
Correct me if I am wrong!
  skifereternitplader er eternitplader formet som naturskiferplader , og de indeholder asbest .
 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Bare gør det og pas på pladerne ikke knækker osv. Det hvide er nok ikke asbest. Asbest er lange fibre, og det der ligner mere mug/svamp eller lignende. Hvorfor det er kommet ned på isoleringen forstår jeg ikke. Måske pga. kondensat har det dryppet ned på isoleringen. Eneste måde det kunne være asbsest var hvis taget ovenpå var knust og blevet til støv.

Fjern det hele uden det knækker og tag en snak med genbrugspladsen tæt på dig, og se hvor meget du kan tage derover adgangen. Ellers tal med et firma der måske kan stille en container udenfor dit hus og hente det senere. Der skal vist smides vand i containeren så der ikke kommer støv op. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis pladerne indeholder asbest er det ikke skiffer, men noget andet. Under alle omstændigheder er det en god ide at nedtage gamle tagplader varsomt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nej det er ikke skifer , det har man  ikke  brugt i  mere end 100 år , da det er meget dyrt , men man brugte eternit som  lignede skifer , derfor navnet eterrnitskifer. 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
På mit lager har jeg en stak kunstskiffer liggende fra omkring 1960. Handelsnavnet var Skiffereternit. På bagsiden er der præget et piktogram med teksten asbest med en streg over - altså indeholder pladerne ikke asbest.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Eternitplader fra 1960 lndeholder asbest , det var først i 80erne at asbest blev udfaset og ulovlig

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Rantzau skrev den 26-05-2021 11:42:36

På mit lager har jeg en stak kunstskiffer liggende fra omkring 1960. Handelsnavnet var Skiffereternit. På bagsiden er der præget et piktogram med teksten asbest med en streg over - altså indeholder pladerne ikke asbest.
Skiffereternit, cementskiferplader, eternitskifer, fiber cement. Kært barn har mange navne. Før 1984 underholder tage af den type ALTID asbest. Så enten er dem du har ikke fra 1960 eller også er det ikke et tagprodukt, men noget helt andet specielt du har liggende.

Opretter: Det kunne godt ligne asbestslam eller lignende fra en tagrensning. Du bør få det analyseret.
Nedtagning af Skiffereternit med asbest er IKKE gør-det-selv arbejde, uanset de forholdsregler du tager. Det er desuden ulovligt (med god grund), så du risikerer også at få dine naboer på nakken.
Du skal selv bekoste at få deponeret affaldet. Kommunen gør det ikke for dig. 
Tres skrev den 26-05-2021 18:00:20


Opretter: Det kunne godt ligne asbestslam eller lignende fra en tagrensning. Du bør få det analyseret.
Nedtagning af Skiffereternit med asbest er IKKE gør-det-selv arbejde, uanset de forholdsregler du tager. Det er desuden ulovligt (med god grund), så du risikerer også at få dine naboer på nakken.
Du skal selv bekoste at få deponeret affaldet. Kommunen gør det ikke for dig. 

Enig i det første mht slam, resten er op til kommunen og ser generelt ikke ud til at være et problem hvis man tager korrekte forbehold og pladerne ikke er porøse og smuldrende. Ligeledes er det mange steder ikke et problem at aflevere asbest-affald gratis.

https://www.silkeborgforsyning.dk/affaldssteder/4-genbrugsplads-pil-asbest-eternit

Vejledning til private vedr nedtagning i Rudersdal:
https://www.rudersdal.dk/infosider/nedtagning-af-asbestholdigt-tag

Samme info på Bolius (med stort set samme formulering, findes også på mange andre kommunale hjemmesider)
https://www.bolius.dk/pas-paa-asbest-i-taget-3412

"Skal det skiftes, må du gerne selv skrue tagpladerne af, hvis det kan gøres, uden at arbejdet frigiver støv. Vær forsigtig, når du håndterer tagpladerne – smider du med dem, frigives asbesten let. Stabl dem i stedet, og bortskaf dem på korrekt vis."

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis