Hvad er det på mit loft?

Hej,
Jeg kigger på et hus fra 1960 hvor man på det oprindelige skiffereternit har monteret et metaltag.
På loftet ligger kun 5 cm isolering. Oven på isoleringen kan jeg nogle steder se nogle hvide 'støv baner'. Disse løber nogenlunde under taglægterne.
Er det asbest?? eller ??
Jeg påtænker en renovering af huset hvor jeg selv vil fjerne både metal og asbesttaget. Sidst nævnte med maske og selvfølgelig pakkes forsvarligt til afhentning af kommunen. Nogle erfaringer hermed?
Isoleringen vil jeg i samme omgang fjerne.
Skal jeg holde mig langt væk??
Hej, Jeg kigger på et hus fra 1960 hvor man på det... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er på ingen måder ulovligt at nedtage asbesttag selv.
Forinden du begynder skal det anmeldes ved kommunen, med oplysninger om hvem der transportere det og hvor det deponeres.
Få evt en asbestcontainer ud hvor du både kan smide plader og isolering i.
Kommunen afhentet ikke noget.

Umiddelbart kunne det hvide ligne borestøv fra de overliggende metalplader eller tilhørende lægter. Kan det passe med skruerækken?
Tusind tak for alle Jeres gode input. Jeg er også overbevist om at pladerne med de mange navne indeholder asbest og derfor dilemmaet.
Jeg har fået tilbud fra 45.000 til 160.000kr KUN for fjernelse af pladerne. Da pladerne er kittet sammen er de umulige at få af uden de knækker....
Min kommune vil gerne afhente pladerne hvis de er forsvarligt forsejlet og pakket i big bags. Det er håndteringen fra tag til fortorv der er udfordringen uden det støver og naboerne bliver utilfredse. Man kan og må godt selv HVIS det ikke støver eller knækker. Men det gør det altså også for profferne' da ingen ville opsætte telte med vakum...
Mht. støvet passer støvrækkerne i isoleringen præcis med lægterne. Eftersom det ikke er pletter men rækker tror jeg der er noget skimmel der er dryppet ned fra lægterne hvor der også sidder lidt. Det er helt fint og tørt pulver - nærmest som mel.
De gamle spær er ligesom undersænket i murene så undersiden af skiffereternitten nærmest rører ydermuren. Ved spærfoden på loftsrumet er der på et tidspunkt brugt PU skum i hele husets længde. Jeg tænker man er kravlet derud og fyldt toppen af hulmuren og ladet det slutte tæt til de yderte eternitplader. Der er i hvert fald ingen ventilation den vej og det var alligevel meget begrænset oprindeligt når taget ligger af på muren. Eneste udluftning er 4-5 lodrette mursten uden fuge i hver gavl. Det er vel ikke nok og kunne vel i sig selv give anledning til skimmel?
Der er som sagt kun 5cm isolering på loftet så der skal laves en del, men kan ikke lige se hvad bedste løsning og rækkefølge er. Lofter indvendigt i huset skal også laves hvorved jeg kan opsætte dampspær.
Tanken om at nedrive hele huset og bygge nyt har også strejfet mig, men priserne er temmelig hamper lige nu og asbesten skal stadig håndteres.

Åben for input!
BOFH skrev den 26-05-2021 18:24:03

Enig i det første mht slam, resten er op til kommunen og ser generelt ikke ud til at være et problem hvis man tager korrekte forbehold og pladerne ikke er porøse og smuldrende. Ligeledes er det mange steder ikke et problem at aflevere asbest-affald gratis.

https://www.silkeborgforsyning.dk/affaldssteder/4-genbrugsplads-pil-asbest-eternit

Vejledning til private vedr nedtagning i Rudersdal:
https://www.rudersdal.dk/infosider/nedtagning-af-asbestholdigt-tag

Samme info på Bolius (med stort set samme formulering, findes også på mange andre kommunale hjemmesider)
https://www.bolius.dk/pas-paa-asbest-i-taget-3412

"Skal det skiftes, må du gerne selv skrue tagpladerne af, hvis det kan gøres, uden at arbejdet frigiver støv. Vær forsigtig, når du håndterer tagpladerne – smider du med dem, frigives asbesten let. Stabl dem i stedet, og bortskaf dem på korrekt vis."

/BOFH

 Jeg var ikke klar over, at nogle kommuner accepterer så store mængder. Mig bekendt er det typisk kun 10-20 plader/år. Jeg har dig aldrig hørt om at de selv afhenter, som opretter spørger til. 

Der henvises generelt til bølgeplader, som klassificeres som mindre støvende arbejde, da de kan skrues af og løftes forsigtigt ned. Eternetskifer er sømmet og typisk også kittet, hvilket gør at de brækker af og der frigives støv. Derfor er det støvende arbejde, og det mener jeg ikke er tilladt for privatpersoner uden den korrekte oplæring. Det er i hvert fald ikke utvetydigt lovligt. 
Må jeg spørge hvilken kommune det foregår i? Jeg bor på Fyn og fik fjernet tilsvarene plader for 30.000 alt inkl. for 140m2.
Mine plader var også kittet men det viste sig at den kit efter så mange år var blevet så hård at den slap uden problemer. Derfor kunne pladerne stor set tages af hele. Det var til nedbryderens fordel, da det var fast pris og han havde regnet med at de ikke var til at skille ad.

Horsens kommune.
Meget interessant med den hårde kit. Jeg prøvede at stikke lidt i en klat kit på en lægte og det er nemlig hårdt som sten.
Kan du fortælle hvem og hvornår du betalte den forholdsvist lave pris for fjernelse af taget? Var det prof med åndeværn dragter, støvsuger og afdækning??
Annonce
Jeg har sendt dig en privatbesked med firma. 
Ivan Flex skrev den 26-05-2021 20:35:27

Horsens kommune.
Meget interessant med den hårde kit. Jeg prøvede at stikke lidt i en klat kit på en lægte og det er nemlig hårdt som sten.
Kan du fortælle hvem og hvornår du betalte den forholdsvist lave pris for fjernelse af taget? Var det prof med åndeværn dragter, støvsuger og afdækning??

 I appen "Affalds guide-Horsens" kan du gå ind og se under "ordninger" hvor der er et punkt til "afhentning af sabest". Derinde er der link til horsens kommunes hjemmeside (her) vejledningen til bestilling af afhentning af asbest affald.

Teksten hapset fra linket:
Vi har en henteordning, hvor vi henter asbestholdigt affald fra din bolig.
Vi kan maksimalt hente 6 tons asbestholdigt affald pr. adresse og minimum 200 kg. pr. gang. (Eternitplader vejer ca. 20 kg. pr. kvadratmeter).
Du er ansvarlig for, at det asbestholdige affald er pakket forsvarligt ind og placeret, så vi kan hente det med kranbil.  
 
Bestil afhentning på horsens.renoweb.dk (afhentningsdagene fremgår af bestillingssystemet).
 
Har du mere end 6 tons? Læs, hvad du skal gøre, under Farligt affald.
Har du mindre end 200 kg? Så kan du aflevere det på genbrugspladserne forsvarligt støvtæt indpakket i klar plast og mærket ”ASBEST”.


Så det er også muligt du får en håndværker til at komme of afmontere asbesten, pakke den forsvarligt, og så kan kommunen selv komme og afhente denne på din adresse.


 

Præcis. Tak Steensen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis