Hjælp til at få gulvvarme til den anden ende af huset

Hejsa

Nogle gange stirrer man sig blind på noget, og så er det klogt at få andres øjne på en sag:-)
Jeg håber I kan hjælpe mig??

jeg bor i et hus med denne grundtegning:
I Bryggers er der placeret en shunt, som jeg gerne vil benytte til at sende gulvvarme til Entre og Bad..
Jeg er lidt i vildrede, mht. at få varmen derhen dog.
gulvet i Køkken/Stue, skal helst forblive urørt, men der er ca. 12 cm fra betondæk, til undersiden af det nuværende parketgulv. (kan man trække slangerne hér, mon? strøerne ligger på tværs af tegningen)
Den øverste ydervæg, består af en ny ydervæg, og en indvendig gammel væg. den indvendige del, skal nedtages, så der er også muligvis en mulighed hér.
Planen er, at banke gulvet op i både entre og bryggers og etablere gulvvarme hér.

Alternativet var, at banke hele terrændækket op.. men jeg har ikke kunnet finde håndværkere, der har villet udføre det som en let konstruktion, uden beton (derfor er planen blot at lægge et laminatgulv ovenpå eksisterende.).

ALLE gode idéer er velkomne.. yderligere spørgsmål er også velkomne, jeg skal svare efter bedste evne :-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At håndværkere ikke vil lave en let konstruktion til gulvvarme forstår jeg simpelthen ikke. Det er så let at lave og du slipper for beton-arbejdet. Eneste argumenter jeg har hørt imod er at afretningen af sandet skal være mere præcis (korrekt) og bekymring for mus/rotter kan grave sig op nede fra. Det sidste er helt validt. I mit hus er det løst ved at den krybekælder jeg fuldte op havde et betonklaplag i bunden. Det burde holde mus og rotter ude.

Mht føring af rør til gulvvarmetilførsel (som jo egentlig var dit spørgsmål), så skal du "bare" kunne føre dine pex slanger med en passende isolering omkring. Der er tabeller for hvor meget isolering der kræves. Kan ikke huske det på stående fod. Men med 12 cm bliver det måske i underkanten. Det giver jo cirka 5cm isolering (med 2cm rør og lidt plads). Men det kunne lade sig gøre.

Tak..
Jeg er enig. Det er mærkværdigt.
Jeg har forhørt mig hos tømrer, murer, konstruktør, og et byggefirma med et par hundrede medarbejdere..
Jeg fandt til sidst en entreprenør, der gerne vil, men ikke har prøvet før, og ikke umiddelbart har tid til at regne på opgaven.
Jeg har selv bygget det i en tilbygning, og er enig i dine betragtninger..

Vedr. Isolering, så overvejer jeg nu også at føre rørene under køkkenskabe (som vil blive placeret op mod væggen øverst på tegningen) vil jeg så have samme behov for isolering, hvis jeg fører dem i opvarmet rum?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det vil give god mening at føre gulvvarmerørene bag køkkenskabe eller i soklen til skabene. Rørene bør isoleres lidt, evt.  blot med de almindelige skumkapper.
Isoleringen vil minimere varmetabet. Det varmetab der bliver udnyttes så til opvarmning af dit køkken.
Varmerør bør altid placeres på den varme side af isoleringen af hensyn til minimering af varmetab.

Søren O
Jeg vil se nærmere på de to muligheder..
Der løber i forvejen et/to gamle varmerør under gulvet, på tværs af det område jeg vil skulle igennem.. Så måske den med køkkenskabene er bedre..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis