Bærende eller stabiliserende væg?

Hej alle LDS'er

Jeg er i gang med at renovere vores 1. sal. Vi bor i et ældre hus fra 1933 med kælder, stueplan og 1. sal.

På 1. sal er planen er at fjerne alle vægge, loft, isolering, gulve osv. og starte helt forfra med nyt tag og indvendig opbygning.

Tanken er at opbygge nye lette indervægge.

Vi har dog i dag en murstensvæg som er gennemgående helt fra kælder og op til hanebånd.

På 1. sal er der i dag 2 døre i denne murstensvæg

Spørgsmålet er om den på nogen måde er stabiliserende for huset? (I forhold til at afstive huset) Eller om jeg bare kan fjerne den?
(Som I kan se på billederne er jeg lige startet lidt med at fjerne den - men kom i tvivl).

Se vedhæftede billeder + nuværende plantegning. Murstensvæggen er markeret med rødt. Nuværende skorsten fjernes i øvrigt også og nedlægges.

Mange tak for hjælpen!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg Teknisk forvaltning eller en byggerådgiver. Umiddelbart ville jeg være bekymret for om dine gavle alene kan tage trykket fra en storm. 

Mvh Troels
Den ville jeg heller ikke være betænkelig ved at fjerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar!
Bare for at være helt sikker = Hanebånd langs gavlen er faktisk ikke fastgjort i gavlen, men ligger bare løst helt op af gavlen.
Tilgengæld er der murbindere fastgjort i spærene og gavlen.
Umiddelbart tænker jeg også godt jeg kan fjerne muren da den modsatte gavl jo står uden støtte.
Hvad synes I?

Du forsætter bare. Dine antagelser med den modsatte gavl er korrekte. Hanebånden understøtter stadig ved vindpåvirkning, selvom de ikke er fastgjort. De støtter ikke ved vindsug, men den kraft er også væsentlig mindre end vindtryk.
Alternativt kan du jo fastgøre hanebåndet med nogle karmskruer. Men det løber ingen vegne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis