Holdbarhed på Makita batterier.

Vil lige høre om nogen ved om man kan måle Apm. på et batteri eller kan komme med et bedste bud hvor meget batteriet nok burde have tilbage.
Jeg har nemlig 4 stk. Makita 18 volts 3.0 Ah LXT BL 1830, som er ca. 12 år gamle og nu hvor jeg har fået en græsslåmaskine der bruger 2 x 2 stks. så kan jeg godt mærke at de hurtigt bliver kørt flade.
Så jeg tænkte at købe 2 nye 4.0 Ah men i teorien vil jeg så kun have 8 Ah til rådighed mod de 12 Ah jeg i princippet har i dag.
Spørgsmålet er så, om de 12Ah på de 12 år gamle batterier reelt set kun er halvdelen eller de rent faktisk stadig ligger højt og jeg i stedet burde købe 2 x 6 Ah.
Tak på forhånd for jeres bedste bud   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
An på anvendelse og opbevarings-temperatur har den type batterier omkring 1000 ladecyklusser, inden der er et mærkbart tab af kapacitet. Jeg ville ikke bruge batterier under 5Ah til min makita plæneklipper.

P.S: 2 x 2stk batterier = 4 batterier.. Hvilken plæneklipper har du?

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvis du kan komme til at måle strømmen, som plæneklipperen bruger, og derefter tiden, som afladningen tager, kan du jo herudfra bestemme antallet af Ah, der er i batteriet.
Kolding75 skrev den 25-05-2021 21:17:52

An på anvendelse og opbevarings-temperatur har den type batterier omkring 1000 ladecyklusser, inden der er et mærkbart tab af kapacitet. Jeg ville ikke bruge batterier under 5Ah til min makita plæneklipper.

P.S: 2 x 2stk batterier = 4 batterier.. Hvilken plæneklipper har du?

 Okay jeg tænker så også at jeg har rundet de 1000 opladninger så måske jeg kunne "nøjes" med 4 Ah, men jeg vil selvfølgelig lige undersøge prisforskellen imellem dem.

Det er sådanne en her:
https://www.makita.dk/product/dlm532z.html
 
 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

efry skrev den 25-05-2021 22:14:28

Hvis du kan komme til at måle strømmen, som plæneklipperen bruger, og derefter tiden, som afladningen tager, kan du jo herudfra bestemme antallet af Ah, der er i batteriet.

 Nej, det er ikke måden at måle Ah på.


fase
S. Fabrin skrev den 26-05-2021 16:38:36

 Nej, det er ikke måden at måle Ah på.

 Det er en måde at estimere hvor mange Ah, som et batteri indeholder. Hvis målingen skal foretages i salgsøjemed, så skal det vist måles ved en afladning på 1/10C, men MLU beder blot om "komme med et bedste bud hvor meget batteriet nok burde have tilbage." og så er mit forslag da et bud på kapaciteten.

Noget andet er, at MLU nu har henvist til klipperens specifikation, og heraf fremgår det, at med et 6 Ah batteri er driftstiden 40 minutter, så hvis de gamle 3 AH batterier kan køre omkring 20 minutter, så har de stadig nogenlunde fuld kapacitet og så vil et nyt på 4 Ah kun give en lidt længere driftstid.

Annonce
 Det er en måde at estimere hvor mange Ah, som et batteri indeholder. Hvis målingen skal foretages i salgsøjemed, så skal det vist måles ved en afladning på 1/10C
Kapaciteten i Ah er angivet ved en afladning på 20h. Det er rigtigt at din måde giver et estimat, men jeg opponerede mod din regnemåde fordi de fleste regner med at f.eks. et 100Ah batteri kan forsyne med 20A i 5h, hvilket slet ikke er tilfældet.

fase
efry skrev den 26-05-2021 21:18:05

 Det er en måde at estimere hvor mange Ah, som et batteri indeholder. Hvis målingen skal foretages i salgsøjemed, så skal det vist måles ved en afladning på 1/10C, men MLU beder blot om "komme med et bedste bud hvor meget batteriet nok burde have tilbage." og så er mit forslag da et bud på kapaciteten.

Noget andet er, at MLU nu har henvist til klipperens specifikation, og heraf fremgår det, at med et 6 Ah batteri er driftstiden 40 minutter, så hvis de gamle 3 AH batterier kan køre omkring 20 minutter, så har de stadig nogenlunde fuld kapacitet og så vil et nyt på 4 Ah kun give en lidt længere driftstid.

 Jeg siger også tak for dit bud på at kunne måle det. Dog har jeg ikke lige muligheden, men det kan være andre kan bruge tippet ;o)

Med hensyn til spec. så står der at 18 volt / 6Ah er lig med 40 min. driftstid. Det betyder vel, at der så er beregnet for 2 stk. 18 volts 3 Ah og ikke 2 stk. 6 Ah. ?

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis du kobler to batterier, hver især specificeret til 3 Ah og 18 V så får du en strømkilde med den dobbelte spænding (36 V) men antal Ah vil stadig være 3 Ah.
Specifikationen må derfor gælde for 2 stk. 18 V/6 Ah.
Blot til opfølgning. De ene sæt batterier kunne kun holde til 6 min. græsslåning så det var et være renderi for at oplade batterier. Så endte med at kassere dem og i stedet købe 2 nye 4.0 Ah og så en dobbelt oplader. Nu kan hele græsplænen slåes uden afbrydelser     Så går det også hurtigere at få sin "velfortjent arbejdes øl"

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis