Nedløbsrør i jorden

Hej LDS

Vi er ved at give huset ved overtog den store tur, og vi er kommet udenfor i den her tid hvor det regner, det har vist sig at der er nogle problemer med nedløbsrørene fra tagrender.
Vi har i et hjørne et af rørene som slutter til vores septiktank, fra hjørnet og til tanken er der ca 2-2.5m, jeg har dog på fornemmelsen det har givet op nede i jorden da det svømmer med vand ca midt på.
Der er fald nok kan jeg se når jeg åbner for septiktank og ser det siver fint derned, men grunden tung transport på matriklen tror jeg det har givet op....

Spørgsmålet lyder
Vil det være muligt på strækningen på ca 2 - 2.5m med en dybde på godt og vel 1m ned til septiktanke at sikre røret(PVC) kan holde til at lastbiler køre ind i indkørslen uden røret knækker?
Jeg tænker selv at grave det ud, smide sand imellem og pakke røret ind og så tilsidst grus, men er ikke sikker på om det kan holde?
Vi snakker lastbiler i omegnen af 12 - 25 ton.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt grundlæggende burde dine nedløb ikke være tilkoblet septiktanken, da det jo blot er regnvand, så du skal nok lige være sikker på det forholder sig sådan, og at problemet ikke ligger et andet sted.
Eks. måske at dine nedløb blot går til faskine som så ikke virker længere.

Men skulle du vælge at grave på mistanke om at der reelt er problemer, vil jeg mene at du kan lægge PP/PVC rør i styrke klasse SN8.
Du skal sikre ordentlig understøttelse i bund og grundig omkringfyldning, for at rørene opnår en ordentlig styrke. Dvs grus som bund i 5-10cm og også grundig komprimering på siden af rørene og resten af vejen op, så belastninger ikke overføres direkte til rørene.


Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 25-05-2021 18:40:30

Helt grundlæggende burde dine nedløb ikke være tilkoblet septiktanken, da det jo blot er regnvand, så du skal nok lige være sikker på det forholder sig sådan, og at problemet ikke ligger et andet sted.
Eks. måske at dine nedløb blot går til faskine som så ikke virker længere.

Men skulle du vælge at grave på mistanke om at der reelt er problemer, vil jeg mene at du kan lægge PP/PVC rør i styrke klasse SN8.
Du skal sikre ordentlig understøttelse i bund og grundig omkringfyldning, for at rørene opnår en ordentlig styrke. Dvs komprimeret grus som bund i 5-10cm og også grundig komprimering på siden af rørene og resten af vejen op, så belastninger ikke overføres direkte til rørene.

 Tak for et godt svar.

Jeg indrømmer gerne det ikke er her min erfaring er, og hvorfor tidligere ejer har koblet til septiktank, om det er rigtig eller forkert ved jeg ikke, men udfra hvad jeg kan tyde oppe fra jorden og det korte stykke det render er der ingen faskine og blot direkte tilkobling til septiktanken. De andre nedløbsrør ser blot ud til at rende ud i marken vi har, også her er der problemer, hvor vi har snakket om at grave en faskine ned istedet 

Jeg vil kigge på de PVC rør du anbefaler. mange tak 😇
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis