Kommentarer til projekt: Trække el selv

Her samles kommentarer til projektet: Trække el selv

Kommentarer vises både her og på projektet.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du starter med at kontakte elektrikeren , de fleste kan du nok lave en aftale med
så fortæller han hvordan og hvad der skal trækkes
så har du startet et godt forhold ti ham , samtidig med at det bliver lavet både lovligt og du undgår at skulle lave noget om , pga at det ikke lige er hans standart
bredker skrev den 25-05-2021 16:45:16

du starter med at kontakte elektrikeren , de fleste kan du nok lave en aftale med
så fortæller han hvordan og hvad der skal trækkes
så har du startet et godt forhold ti ham , samtidig med at det bliver lavet både lovligt og du undgår at skulle lave noget om , pga at det ikke lige er hans standart

 Der er noget, du har fuldstændig misforstået. Din anvisning er ikke lovlig, og installatøren må ikke "godkende" en installation lavet efter dine forskrifter. Om det forekommer i virkeligheden, vil jeg ikke udtale mig om. At fræse riller til rør/kabler samt huller til indmuringsdåser kan selvfølgelig nemt forekomme, men at lave installationen er ikke efter reglerne. 


fase
Spørgsmålet var ike om jeg måtte eller ej men om en havde svaret på mit spørgsmål
Bredker tak for svar. 🙏🏽
Vi kan ikke rådgive dig omkring hvordan du skal lave en installation i et helt hus.
Der er alt for mange ubekendte og en masse regler der skal overholdes.

Det kan hurtig ende med at blive en dyr omgang hvis du ikke overholder reglerne.

Du burde snakke med den elektriker som skal udføre arbejdet, måske kan du aftale med ham at du selv trækker nogle kabler efter hans anvisning.
Du skal bare være opmærksom på at det ikke er lovligt.

Der er jo en grund til at det kræver en uddannelse og en autorisation for at udføre el arbejde.
Vh 

Annonce
Du skal da have svar på dit spørgsmål.
 Du begynder ved gruppe tavlen og går til nærmeste lampested. Fra lampestedet går du til afbryder og stikkontakt. Du kan så evt. gå derfra til yderligere stikkontakter. Husk at der skal være flere grupper, og køkkenet skal fordeles på mindst to grupper.
 Uden en tegning er det komplet umuligt at rådgive dig yderligere om hvordan, du skal lave installationen.
Du skal også tage hensyn til antallet af rum og deres størrelse for at kunne finde ud af, hvor mange grupper der skal være. Desuden skal du foretage beregning af ledningsdimensionen. Det har du så formentlig helt styr på.
 

fase
Jeg har skam et billede. Kan jeg bruge 5G1,5 Fra tavlen til lampeudtag også fra kontakt sløvidere tilstikkontakt  ? Har styr på antal grupper.

Det er ingen sag for den elektrikker du nævner. at lave nogle streger på tegningen med antal ledere m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor bruge 5 leder fra gruppetavlen, du skal kun bruge F-0-J. Du har flere steder tegnet korrespondanceafbrydere på din tegning, men der er ingen sammenhæng mellem dem. Du skal begynde med at tegne sammenhængen mellem afbrydere og lampesteder samt forgreninger til stikkontakter. Måske kan du bruge forbindelser mellem stikkontakter til at forbinde til afbryder og videre derfra til lampested. Inden du går i gang med at trække kabler, skal du gøre dig præcise overvejelser om antallet af ledninger i kablerne. Du får nemlig ikke chance for at lave det om. Ideen med at bruge 5 leder overalt glemmer du bare. Love og regler for udførelse af elektriske installationer, har du styr på?

fase
Min ambition i livet er også at lave alt selv. Om det er autoriseret arbejde eller ej. Men der må også være en grænse. På et nyt hus lyder det helt tosset at lave EL selv fra bunden. Kunne heller ikke forestille mig prisen for at få elektrikeren til at lave det hele selv udgør en stor post. Tag en snak med en du kender (eller vens ven) hvor i kan planlægge projektet sammen, og så kan du spørger ham om hvad du kan gøre for at hjælpe / få prisen ned. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis